تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان نکات مهمی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. از جمله تفاوت زیبایی، قیمت، طول درمان و ...بررسی شده است. در اینجا به تمام ابهامات شما در خصوص تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان پاسخ داده ایم.

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

مقدمه تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان سوال اصلی بسیاری از شماست. دندانپزشکان کلینیک عرشیان بارها برای بیماران درباره تفاوت این دو نوع روکش توضیح داده اند.

 کدام یک بهتر است؟ هزینه هر کدام از این روکش ها چگونه است؟ و کدام یک از این روکش ها برای دندان های شما مناسب تر است؟

در این مقاله به تمامی سوالات شما و  تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان  پاسخ می دهیم. اگرچه در انتخاب نهایی روکش، نظر پزشک معالج نیز بسیار مهم است. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

در زمینه‌ی دندانپزشکی، کامپوزیت و لمینت دندان دو روش متداول برای بهبود ظاهر و عملکرد دندان‌ها هستند. 

هر دو روش به طرز موثری برای اصلاح رنگ، شکل، اندازه و حتی موقعیت دندان‌ها به کار می‌روند، اما تفاوت‌های مهمی بین آن‌ها وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

مهمترین تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان سوال اصلی بسیاری از شماست. پزشکان کلینیک عرشیان بارها برای بیماران درباره تفاوت این دو نوع روکش توضیح داده اند. کدام یک بهتر است؟ هزینه هر کدام از این روکش ها چگونه است؟ و کدام یک از این روکش ها برای دندان های شما مناسب تر است؟

در این مقاله به تمامی سوالات شما و تفاوت تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان  پاسخ می دهیم. اگرچه در انتخاب نهایی روکش، نظر پزشک معالج نیز بسیار مهم است. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان در چیست؟

 تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان  آن است که کامپوزیت و لمینت دندان هر دو، پوششی را روی دندان های آسیب دیده یا تغییر رنگ داده ایجاد می کنند. این روکش ها باعث میشوند که لبخند شما زیباتر باشد. با این وجود، بسته به میزان بودجه، هدف و مشکل دندانتان، ممکن است انتخاب متفاوتی داشته باشید. درک جنبه های مثبت و منفی این دو نوع روکش میتواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

تفاوت کامپوزی و لمینت دندان

 تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان  آن است که کامپوزیت و لمینت دندان هر دو، پوششی را روی دندان های آسیب دیده یا تغییر رنگ داده ایجاد می کنند.

 این روکش ها باعث میشوند که لبخند شما زیباتر باشد. با این وجود، بسته به میزان بودجه، هدف و مشکل دندانتان، ممکن است انتخاب متفاوتی داشته باشید. درک جنبه های مثبت و منفی این دو نوع روکش میتواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

فرق کامپوزیت و لمینت دندان بسیار است از این رو که در لمینت دندان، ضخامت بر روی دندان احساس نمی شود اما زمانی که  کامپوزیت را انجام می دهید، شاهد مقدار بسیاری مواد بر روی دندان خود خواهید بود.

یکی دیگر از تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان در مقدار جلوه ظاهری آن هاست. تمامی پزشکان بر این عقیده هستند که لمینت دندان، طبیعی تری روش برای اصلاح لبخند و سفید کردن دندان هاست.

در هنگام نصب کامپوزیت دندان ، به شما گفته می شود که کامپوزیت ها رنگ پذیر هستند و باید در خوردن و آشامیدن یک سری از مواد غذایی دقت لازم را بعمل بیاورید. 

اما جالب است بدانید که لمینت دندان رنگ پذیر نیست و شما در خوردن غذا ها آزاد تر هستید.

 و از دیگر تفاوت های کامپوزیت و لمینت نحوه‌ی استفاده و روش‌های اجرایی موجود است. اعمال کامپوزیت به دندان‌ها به صورت مستقیم توسط دندان‌پزشک انجام می‌شود، بدون نیاز به تهیه‌ی محصولات جانبی. از سوی دیگر، برای لمینت دندان‌ها نیاز به ساخت چندین مرحله‌ای و آماده‌سازی می‌باشد. این شامل گرفتن اندازه، تهیه لمینت در لابراتوار دندانپزشکی و سپس اعمال لمینت به دندان‌ها توسط دندان‌پزشک است.

فرق کامپوزیت و لمینت دندان از نظر کاربرد:

یکی از مهمترین نکات در هنگام انتخاب کامپوزیت و یا لمینت دندان هایتان، کاربرد آن است. برای مثال شما باید بدانید که صرفا می خواهید اصلاح لبخند انجام دهید و یا برای درمان می خواهید لمینت دندان را انجام دهید.

از جمله مواردی که بر کاربرد و انتخاب بین این دو روش موثر است عبارت است از:

  1. شرایط بیمار
  2. سن بیمار
  3. شرایط فک و سایر دندان‌ها

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان از نظر ظاهری:

  • فرق کامپوزیت و لمینت دندان بسیار است از این رو که در لمینت دندان، کلفتی بر روی دندان احساس نمی شود اما زمانی که کاشت کامپوزی را انجام می دهید، شاهد مقدار بسیاری مواد بر روی دندان خود خواهید بود.
  • یکی دیگر از تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان در مقدار جلوه ظاهری ان هاست. تمامی پزشکان بر این عقیده هستند که لمینت دندان، طبیعی تری روش برای اصلاح لبخند و سفید کردن دندان هاست.
  • در هنگام کاشت دندان کامپوزیت، به شما گفته می شود که کامپوزیت ها رنگ پذیر هستند و باید در خوردن و اشامیدن یک سری از مواد غذایی دقت لازم را به عمل بیاورید. اما جالب است بدانید که لمینت دندان رنگ پذیر نیست و شما در خوردن غذا ها ازاد تر هستید.

 

فرق کامپوزیت و لمینت دندان از نظر کاربرد:

یکی از مهمترین نکات در هنگام انتخاب کامپوزی و یا لمینت دندان هایتان، کاربرد آن است. برای مثال شما باید بدانید که صرفا می خواهید اصلاح لبخند انجام دهید و یا برای درمان می خواهید لمینت دندان را انجام دهید.

از جمله مواردی که بر کاربرد و انتخاب بین این دو روش موثر است عبارت است از:

  • شرایط بیمار
  • سن بیمار
  • شرایط فک و سایر دندان‌ها

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان از نظر جایگذاری مواد:

یکی از مهمترین تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان در روش های جایگذاری مواد می باشد. در واقع در روش لمینت، دندانپزشک برای جایگذاری مواد باید قسمتی از رویه دندان را تراش دهد تا مواد به خوبی بر روی دندان شما قرار بگیرد. اما در روش کامپوزیت، نیازی به تراشیدن نیست و صرفا دندانپزشک دندان های شما را اماده می کند و به مقدار کافی از کامپوزیت را بر روی دندان های شما قرار می دهد و با لیزر آن ها را خشک می کند.

مهارت دندانپزشک در عدم ایجاد ناهمواری و برآمدگی در نصب کامپوزیت بسیار حائز اهمیت است. درحالی‌که برای لمینت سرامیکی دندان تراش می‌خورد و اما میزان تراش دندان برای لمینت دندان اندک است و روکش سرامیکی در لابراتوار ساخته می‌شود. پس هزینه بیشتری می‌طلبد.

چه کسانی نیاز به کامپوزیت یا لمینت دارند؟

لبخند زیبا یکی از مؤلفه های اصلی زیبایی است. ظاهر دندان های شما تأثیر قابل توجهی در عزت نفس و اعتماد به نفس شما دارد. همچنین زیبایی دندان، باعث جذابیت بیشتر می شود. بسیاری از مشکلات ظاهری دندان قابل حل شده است. با استفاده از روشهای دندانپزشکی زیبایی مدرن نظیر لمینت دندان و کامپوزیت دندان می توانید از داشتن یک لبخند زیبا لذت ببرید. در زیبا کنندگی تفاوتی بین تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان  نیست

کلینیک دندانپزشکی عرشیان برای کمک به شما در اصلاح طرح لبخند آماده است. اگر چه این تنها کاربرد نیست. از روکش ها برای اصلاح مواردی مانند بستن فاصله بین دندان یا تغییر شکل استفاده می شود. همچنین مواردی مانند سفید کردن دندان برای زمان طولانی نیز استفاده می شود. اما هر کدام از این موارد با کدام روکش انجام می شود؟ کامپوزیت دندان یا لمینت دندان؟ تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان چیست ؟ در ادامه توضیح کوتاهی درباره این دو روش برایتان خواهیم داد.

تفاوت کامپوزی و لمینت دندان

ونیر کامپوزیت یک روش زیبایی دندانپزشکی و یک راه حل پیشرفته است که از طریق آن می توانید از دندانهای مرواریدی سفید و سالم لذت ببرید. کامپوزیت ونیر و لمینت دندان رایج ترین انواع روکش ها هستند. اگرچه هر دو روش در خدمت یک هدف هستند. اما اصلی ترین تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان در ماده مورد استفاده است. روکش های کامپوزیت از رزین ساخته شده اند که از نظر رنگی به دندان طبیعی نزدیکتر است. از طرف دیگر لمینت دندان از پرسلن است و معمولاً در آزمایشگاه های دندانپزشکی ساخته می شوند. در قسمت های پایین تر به تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان می پردازیم.

تفاوت طول درمان کامپوزیت و لمینت دندان

درمان یک روزه یکی دیگر از مزایای اصلی کامپوزیت است که سبب فرق کامپوزیت و لمینت دندان شده است. برای انجام کامپوزیت دندان نیازی به تغییر اندازه دندان یا کار آزمایشگاهی نیست. مواد کامپوزیت دندان به طور مستقیم توسط متخصص دندانپزشک روی سطح دندان بیماران اعمال می شود. به همین سبب می تواند تنها در یک جلسه ی دندانپزشکی انجام شود. به این نوع روکش، ونیر مستقیم نیز گفته می شود.

روش انجام روکش های لمینت ممکن است حداقل به دو مراجعه دندانپزشکی نیاز داشته باشد. به این صورت که در جلسه اول دندانپزشک از روی دندان هایتان قالب می گیرد. معمولا دو هفته زمان نیاز است که لابراتوار لمینت پرسلین را متناسب با قالب دندان هایتان بسازد. در جلسه بعدی دندانپزشک لمینت آماده شده را روی دندان های تان قرار می دهد.

طول عمر کامپوزیت بیشتر است یا لمینت؟

در مقایسه با رزین کامپوزیت، لمینت دندان به لطف مواد قوی تر، دوام بیشتری دارد. همین موضوع باعث شده که طول عمر لمینت دندان بیشتر از کامپوزیت باشد. به طور متوسط، لمینت دندان بین 10 تا 15 سال عمر دارد. پس این تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان   هم اهمیت بسیاری دارد

در این بخش لمینت امتیاز بیشتری به دست می آورد. چرا دوام و ماندگاری لمینت دندان از کامپوزیت بیشتر است. این موضوع روی هزینه لمینت دندان نیز تاثیرگذار است. مقایسه روکش لمینت سرامیکی با رزین کامپوزیت نشان داده که کامپوزیت طول عمر کمتری دارد. طول عمر کامپوزیت اگر نگهداری آن به شکل درست انجام شود، 5 تا 7 سال است. بعد از این دوره نیاز به تعویض یا تعمیر کامپوزیت وجود دارد.

در همین راستا می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره طول عمر کامپوزیت ونیر اینجا را بخوانید: طول عمر کامپوزیت دندان

تفاوت قیمت کامپوزیت و لمینت دندان

دیگر فرق کامپوزیت و لمینت دندان، مولفه هزینه است. اولین نکته مثبت در مورد روکش های کامپوزیت قیمت آنها است. کامپوزیت دندان یک روش سریع است که به نظر می رسد قیمت مناسب آن یک عامل تعیین کننده برای بیماران است. تخمین زده شده است که قیمت روکش لمینت دندان دو برابر بیشتر از روکشهای کامپوزیت می باشد. البته این موضوع کاملا طبیعی است. چرا که برای لمینت دندان، زمان اختصاصی بیشتری گذاشته می شود.

مواد مورد استفاده لمینت کیفیت بهتری دارد. هم چنین لمینت دندان در آزمایشگاه ساخته می شود. تمامی این موارد باعث میشود که هزینه لمیت بیشتر از کامپوزیت باشد. معمولا کسانی که میخواهند اصلاح طرح لبخند انجام بدهند، مسئله قیمت برایشان مهم تر است. بنابراین به سراغ کامپوزیت دندان می روند. تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان   تفاوت بسیاری دارند همان طور که مشهود است

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟

در فرق کامپوزیت و لمینت دندان  باید گفت که بسیاری از کسانی که برای زیبایی دندان های خود اقدام می کنند، بحث هزینه چندان مطرح نیست. زیبایی از عوامل دیگری است که میتواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. کدام یک زیباتر است؟ لمینت سرامیکی از مواد شفاف تری نسبت به کامپوزیت ساخته می شود. این شفافیت باعث می شود که لمینت زیباتر و طبیعی تر به نظر برسد. هم چنین با گذشت زمان، لمینت سرامیکی تغییر رنگ کمتری نشان می دهد.

اما اگر لمینت دندان دچار آسیب شود، باید به شکل کامل جایگزین شود. این در حالی است که روکش کامپوزیت قابل ترمیم است. اگر کامپوزیت دندان شکسته یا لب پر شود میتوان ترمیم انجام داد. اما این موضوع درباره لمینت صدق نمیکند.

تصمیم گیری در مورد اینکه تکنیک کامپوزیت دندان برای شما مناسب است یا لمینت دندان، به مجموعه معیارهای مختلفی بستگی دارد. پس از در نظر گرفتن جوانب مثبت و منفی روکشهای دندانی، می توانید امتیازات هر دو نوع را داشته باشید تا به نتیجه مناسب برسید. فراموش نکنید که انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی مناسب و با تجربه بیش از تصور شما بر روی زیبایی و طرح لبخند شما تاثیر گذار خواهد بود.

تفاوت کامپوزی و لمینت دندان

برای حل مشکلات دندان از چه نوع روکشی استفاده می شود؟

یکی دیگر از تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان این است که لمینت سرامیکی برای همه موارد انتخاب خوبی است. مهم نیست که شما از نواقص شدید یا مشکلات جزئی رنج می برید. لمینیت یک گزینه مناسب برای انواع بیماران است. روکش های کامپوزیت اما برای کسانی که از نقص های جدی دندان رنج می برند جایگزین مناسبی نیست.

کامپوزیت دندان جایگزین بهتری برای  کسانی است که به دنبال دندانپزشکی زیبایی برای رفع نواقص جزئی دندان هایشان باشند. روکش های کامپوزیت در ترمیم دندان به خوبی عمل می کند و در رفع مشکلات جدی یا پر کردن شکاف های  بزرگ بین دندان ها ناکام است. در مواردی که مشکلات دندانی شدید باشد، دندانپزشکان زیبایی روکش های لمینت دندان را توصیه می کنند. اما این تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان نمی تواند ارزشی را زیر سوال ببرد

درمقابل با توجه به اینکه روکش های کامپوزیت متخلخل هستند، مستعد لکه دار شدن هستند. این خواسته های قابل توجهی را برای بیماران ایجاد می کند که به رژیم غذایی با مواد غذایی کم رنگ و لکه دار ادامه دهند و از دندانهای خود پس از گرفتن ونیر محافظت کنند.

طول عمر کامپوزیت بیشتر است یا لمینت؟

در مقایسه با رزین کامپوزیت، لمینت دندان به لطف مواد قوی تر، دوام بیشتری دارد. همین موضوع باعث شده که طول عمر لمینت دندان بیشتر از کامپوزیت باشد. به طور متوسط، لمینت دندان بین 10 تا 15 سال عمر دارد. پس این تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان هم اهمیت بسیاری دارد.

در این بخش لمینت امتیاز بیشتری به دست می آورد. چرا دوام و ماندگاری لمینت دندان از کامپوزیت بیشتر است. این موضوع روی هزینه لمینت دندان نیز تاثیرگذار است. 

مقایسه روکش لمینت سرامیکی با رزین کامپوزیت نشان داده که کامپوزیت طول عمر کمتری دارد. طول عمر کامپوزیت اگر نگهداری آن به شکل درست انجام شود، 5 تا 7 سال است. بعد از این دوره نیاز به تعویض یا ترمیم کامپوزیت وجود دارد.

در همین راستا می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره طول عمر کامپوزیت ونیر اینجا را بخوانید: طول عمر کامپوزیت دندان

تاثیر کامپوزیت و لمینت روی دندان

یکی دیگر از مزایای ونیر کامپوزیت این است که به حداقل تغییر شکل یا کار آماده سازی دندان نیاز دارد. در نتیجه، اگر بیماران مایل به حذف آنها باشند، این روش برگشت پذیر است. به عبارت دیگر، هر زمان که نیاز باشد، می توان مواد کامپوزیت را حذف یا جایگزین کرد. زیرا هیچ تغییری در شکل دندان شما ایجاد نمی کند. این تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان سبب گرایش بیشتر بیماران به سمت کامپوزیت دندان شده است.

کامپوزیت همچنین برای کسانی که از ترک های کوچک یا شکستگی جزئی دندان رنج می برند، بهترین گزینه است. با ارائه قیمت مناسب و روش سریع، روکش های کامپوزیت گزینه ای عالی برای پنهان کردن مشکلات دندانپزشکی و محافظت از بقیه دندان ها از آسیب است.

درمقابل با توجه به اینکه روکش های کامپوزیت متخلخل هستند، مستعد لکه دار شدن هستند. این خواسته های قابل توجهی را برای بیماران ایجاد می کند که به رژیم غذایی با مواد غذایی کم رنگ و لکه دار ادامه دهند و از دندانهای خود پس از گرفتن ونیر محافظت کنند. تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان  مشخص شد امید است که بتوانید تصمیم گیری مناسبی داشته باشید

تفاوت قیمت کامپوزیت و لمینت دندان

دیگر فرق کامپوزیت و لمینت دندان، مولفه هزینه است. اولین نکته مثبت در مورد روکش های کامپوزیت قیمت آنها است. کامپوزیت دندان یک روش سریع است که به نظر می رسد قیمت مناسب آن یک عامل تعیین کننده برای بیماران است. تخمین زده شده است که قیمت روکش لمینت دندان دو برابر بیشتر از روکشهای کامپوزیت می باشد. البته این موضوع کاملا طبیعی است. چرا که برای لمینت دندان، زمان اختصاصی بیشتری گذاشته می شود.

مواد مورد استفاده لمینت کیفیت بهتری دارد. همچنین لمینت دندان در لابراتوار ساخته می شود. تمامی این موارد باعث میشود که هزینه لمینت بیشتر از کامپوزیت باشد. 

معمولا کسانی که میخواهند اصلاح طرح لبخند انجام بدهند، مسئله قیمت برایشان مهم تر است. بنابراین به سراغ کامپوزیت دندان می روند. تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان  تفاوت بسیاری دارند همان طور که مشهود است

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه