مراقبت از کامپوزیت دندان

مراقبت از کامپوزیت دندان

در این مقاله روشهای مراقبت از کامپوزیت دندان و لمینت دندان از جمله داشتن رژیم غذایی مناسب، تاثیر مصرف سیگار و .. به صورت کامل توضیح داده شده است. با کمک توضیحات این مقاله می توانید الگوی مناسبی برای مراقبت از کامپوزیت دندان هایتان داشته باشید.

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

مراقبت از کامپوزیت دندان

همه ی افراد می خواهند لبخند زیبایی داشته باشند. گاهی تمیز کردن یا سفید شدن دندان هایتان برای زیبایی لبخند کافی نیست. ممکن است دندان هایتان به دلایل زیادی باب دل تان نباشد. دلایلی مانند تغییر رنگ دندان، شکستگی، کوتاهی، کجی و ناهمواری دندان و یا هر مشکل دیگر مربوط به زیبایی دندان مواردی است که ممکن زیبایی لبخندتان را کاهش دهد. می توانید به روکش های لمینت دندان و همچنین کامپوزیت دندان فکر کنید. کامپوزیت و لمینت دندان می توانند لبخند طبیعی و زیبا به شما ببخشند. اما هر کاری مراقبت های مخصوص به خود را دارد و لمینت نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. شما برای اینکه این روکش ها را در دراز مدت حفظ کنید باید روش های مراقبت از کامپوزیت دندان را به خوبی بلد باشید.

مراقبت از کامپوزیت دندان عامل مهمی در افزایش طول عمر آنهاست. اگر قصد کامپوزیت دندان دارید، باید بدانید که بدون مراقبت و توجه کافی به آنها نمیتوانید مدت زمان زیادی از لبخند زیبای خود لذت ببرید.

همه افرادی که روکش کامپوزیت دندان و یا لمینیت دندان دریافت کرده اند می خواهند که زیبایی لبخند خود را برای مدت طولانی تری داشته باشند. آنها همیشه به دنبال روش هایی برای مراقبت از کامپوزیت دندان و لمینت دندان خود هستند. تا بتوانند طول عمر روکشهای کامپوزیت و لمینت خود را تضمین کنند. و حتی ممکن است در این راه افراط به خرج بدهند. به گونه ای که سبب آسیب رساندن به دندان و روکش هایشان شوند. بنابراین بهتر است در مورد روشهای صحیح مراقبت از کامپوزیت دندان و لامینت اطلاع داشته باشید. در این مقاله درباره همه جزییات مربوط به مراقبت از کامپوزیت برای شما خواهیم گفت.

مراقبت از کامپوزیت دندان

روش صحیح مراقبت از کامپوزیت دندان و لمینت دندان

در این مطلب متخصصان کلینیک دندانپزشکی عرشیان روش های مراقبت از کامپوزیت دندان و همچنین لمینت دندان را ذکر کرده اند. تا برای سالهای طولانی از لبخند زیبای خود لذت ببرید. قبل از مطالعه موارد زیر به شما پیشنهاد می دهیم که برای بالا بردن دانش خود در زمینه زیبایی دندان، مقاله (تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان) را حتما مطالعه کنید.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

اول از همه باید بهداشت دندان های خود را رعایت کنید. با رعایت بهداشت دندان بیش از نیمی از مسیر مراقبت از کامپوزیت دندان و لمینت را طی کرده اید. کامپوزیت و لمینت دندان همان مراقبت های دندان طبیعی را نیاز دارند. برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان و لمینیت کافیست هر روز بطور صحیح مسواک بزنید. و همچنین استفاده ازنخ دندان را فراموش نکنید.

باید این نکته را در نظر بگیرید که وجود روکش های کامپوزیت و لمینت روی دندان های شما به این معنی نیست که آنها می توانند جلوی پوسیدگی دندان را بگیرند. شما پس از دریافت کامپوزیت دندان و لمینت باید سلامت دندان خود را در سطح بالا حفظ کنید تا از بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان ، بیماری لثه و … جلوگیری کنید.

به شیوه درست مسواک بزنید.

یکی دیگر از روش های مراقبت از کامپوزیت دندان مسواک زدن درست است ! در هنگام مسواک زدن باید دقت کنید که مسواک را بصورت محکم و سخت روی دندان های خود نکشید. این مساله به مرور زمان می تواند سبب رکود لثه شود. رکود لثه زمانی اتفاق می افتد که لثه های شما شروع به پسروی می کنند. رکود لثه باعث فاصله افتادن بین لثه و روکشهای کامپوزیت یا لمینت دندان شما می شود و علاوه بر ظاهر ناخوشایند سبب جمع شدن باکتری ها در این ناحیه و در نهایت عفونت لثه می شود. در مواقعی ممکن است مجبور شوید روکشهای خود را جایگزین کنید.

اگر می خواهید مطمئن شوید که آیا نحوه ی مسواک زدن شما تهاجمی است یا نه، می توانید به طول عمر مسواک خود دقت کنید. اگر مسواک شما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از استفاده وارفته و نیاز به تعویض داشته باشد، به این معنی است که باید نرمتر مسواک بزنید. برای اینکار از نوک انگشتان خود برای فشار دادن مسواک روی دندان ها استفاده کنید همچنین هنگام خرید مسواک یک مسواک نرم انتخاب کنید. در این صورت است که شما به خوبی دارید به مراقبت از کامپوزیت دندان و حتی خود دندان می پردازید.

مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید

مراجعه مرتب به دندانپزشک برای مراقبت از کامپوزیت دندان از دوجنبه بسیار حائز اهمیت است: اول اینکه دندانپزشک شما می تواند پلاک های ساخته شده روی قسمتهایی از دندان را که با مسواک زدن تمیز نشده اند، پاکسازی کند. دوم اینکه مراجعه ی منظم به دندانپزشک می تواند روکش های کامپوزیت و لمینت دندان را پیش از آنکه آسیب جدی به آنها برسد نجات دهد.

نه تنها روکشهای دندان، بلکه سایر بیماری های دهان و دندان، شامل پوسیدگی و انواع بیماری های لثه و غیره نیز به موقع تشخیص داده می شوند و پیش از آنکه به مراحل خطرناک برسند، توسط دندانپزشک درمان می شوند.نیازی نیست که برای مراقبت از کامپوزیت دندان و لمینت خود هر ماه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید. کافیست در سال دوبار به دیدن دندانپزشک خود بروید و از سلامت دندان و روکشهای خود مطمئن باشید.

 

رژیم غذایی را رعایت کنید.

برخی از مواد غذایی آنقدر سخت هستند که می توانند دندان طبیعی را دچار شکستگی کنند. این مواد غذایی همچنین می توانند برای روکشهای کامپوزیت و لمینت دندان شما نیز خطرآفرین باشند. برای مراقبت از کامپوزیت دندان و لمینت خود بهتر است این مواد غذایی را ابتدا خرد کنید. و سپس مصرف کنید. هرگز آنها را گاز نزنید. برخی افراد عادت دارند که اشیایی مانند مداد و … را گاز می زنند. یا از دندان های خود برای باز کردن گره و امثال آن استفاده می کنند. رفتارهای این چنینی می توانند به روکشهای کامپوزیت و لمینیت دندان شما آسیب بزنند. و حتی ممکن است پس از مدت کوتاهی نیاز به جایگزینی آنها داشته باشید. پس از ایجاد آسیب، روکشهای کامپوزیت را می توان ترمیم نمود. اما در مورد روکشهای لمینت دندان راهی بجز جایگزینی آن وجود ندارد.

ما در سایت کلینیک عرشیان قبلا در مقاله ای ( مراحل انجام کامپوزیت دندان ) را برای شما عزیزان توضیح دادیم، که می تونید به صورت کامل توضیحات مورد نیاز در این خصوص را مطالعه کنید.

دندان هایتان را بهم فشار ندهید

عدم فشار دادن دندان ها ، هم یک روش مراقبت از کامپوزیت دندان می باشد و هم مراقبت از خود دندان طبیعی ! فشردن دندان ها بهم می توانند سبب لب پر شدن، شکستگی و مشکلات روکش کامپوزیت و لمینت شوند. اگر مشکل بهم فشردن دندان های شما بیش ازحد می باشد، بهتر است از دریافت روکش لمینت دندان منصرف شوید. در موارد خفیف تر ممکن است با استفاده از محافظ دندان در موقع خواب و یا ورزش کردن مانع از آسیب دیدگی کامپوزیت و لمینت خود شوید.

مصرف غذاهای رنگی دوری کنید

بعضی از مواد غذایی میتوانند باعث تغییر رنگ دندان های طبیعی شوند. باید بدانید همان مواد غذایی، باعث تغییر رنگ کامپوزیت و لمینت هم میشود. حتی می توانند با سرعت بیشتری رنگ روکشهای شما را نیز تیره کنند. پس بهتر است برای مراقبت از کامپوزیت دندان و نیز روکش لمینت، مصرف این نوع مواد غذایی را کم کنید. و همچنین پس از استفاده از آنها بلافاصله مسواک بزنید.

سیگار نکشید

همانطور که میدانید نیکوتین موجود در سیگار باعث آسیب دیدن دندان های طبیعی می شوند. نیکوتین میتواند به همان اندازه به لمینت، کامپوزیت، ایمپلنت دندان و …. آسیب بزند. نه تنها سیگار بلکه برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان و لمینت دندان، مصرف الکل نیز باید قطع شود. در هنگام خرید خمیر دندان و دهانشویه دقت کنید که مواد ترکیبی آنها فاقد الکل باشند. عدم مصرف این دو مورد هم مراقبت از کامپوزیت دندان هست و هم خود دندان.

مراقبت از کامپوزیت دندان

در صورت بروز مشکل در روکشهای کامپوزیت دندان و لمینت دندان خود، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید. تا از بروز مشکلات شدیدتر پیشگیری شود. دندانپزشکی عرشیان همه روزه به صورت رایگان به شما عزیزان مشاوره ارائه می دهد. همچنین در تمامی زمینه های زیبایی دندان از جمله، بلیچینگ، کامپوزیت ونیر، لمینیت و … برای داشتن طرح لبخند زیبا در خدمت شما عزیزان می باشیم.

چرا مراقبت از کامپوزیت دندان اهمیت دارد ؟ 

هرچند که جواب این سوال مشخص و واضح است اما با این وجود پاسخ دادن به آن در این مطلب خالی از لطف نمی باشد. مهم ترین دلایلی که شما باید از کامپوزیت دندان خود مراقبت کنید به این شرح می باشد : 

جلوگیری از شکستن کامپوزیت 

هرچقدر که از جنس و کیفیت کامپوزیتی که مورد استفاده قرار داده اید مطمن باشید ، نمی توانید تضمین کنید که دچار شکستگی نمی باشد. دندان که یک عضو طبیعی است و به مراتب محکم تر می باشد گاهی در اثر عدم مراقبت خراب و شکسته می شود. پس طبیعتا در اثر عدم مراقبت از کامپوزیت دندان دچار شکستگی می شود و از بین می برد. به منظور جلوگیری از شکستگی کامپوزیت از خورن چیز هایی خیلی سفت و یا شکستن مواد غذایی با دندان جدا خود داری کنید چرا که هم به دندان های خود اسیب میزنید و هم به کامپوزیت دندان ! همچنین حتی اگر کامپوزیت شما نشکند لب پر می شود به مرور زیبایی خود را از دست می دهد.

زرد شدن کامپوزیت 

کامپوزیت می تواند تغییر رنگ بدهد و به رنگ های زرد و تیره تر تغییر شکل بدهد. در این صورت هدفی که شما از ابتدا برای آن به کامپوزیت دندان هایتان پرداختید یعنی سفیدی دندان از بین می رود. مراقبت از کامپوزیت دندان و جلوگیری از زرد شدن آن به خصوص روز های اول استفاده از کامپوزیت بسیار مهم می باشد. چرا که امکان زرد شدن آن در روز های ابتدایی بیشتر می باشد. در ادامه پس از گذشت یک الی دو هفته نیاز به مراقبت چندانی نمی باشد. با این وجود همان عواملی که موجب زرد شدن رنگ دندان انسان می شود ، کامپوزیت را نیز زرد می کند.

مراقبت از دندان های طبیعی 

هرچند که مراقبت از کامپوزیت دندان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد اما مراقبت از دندان های طبیعی از آن نیز مهم تر می باشد. شما با عدم مراقبت از کامپوزیت های خود در حقیقت سلامت دندان های طبیعی را نیز به خطر می اندازید و امکان اسیب زدن به آن ها را فراهم می کنید. در حقیقت ممکن در اثر عدم مراقبت و اسیبی که به کامپوزیت ها می خورد دندان های طبیعی نیز اسیب ببیند و دچار مشکل شود در این صورت درمان آن به مراتب دشوار تر می گردد.

اما در نهایت مهم ترین دلیلی که باعث می شود از کامپوزیت نگه داری کنید همان دلیلی است که در ابتدا به انجام کامپوزیت پرداختید ! حفظ زیبایی دندان ! شما با انجام مراقبت های ساده از کامپوزیت می توانید طول عمر آن را به طور مطلوب افزایش دهید و در طول دراز مدت از زیبایی دندان هایتان لذت ببرید.

 

 

کلینیک دندانپزشکی

 

 

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه