فرق روکش و کامپوزیت

فرق روکش و کامپوزیت

فرق روکش و کامپوزیت امروزه در علم دندان پزشکی روش های مختلفی برای ترمیم و زیبایی دندان به کار گرفته می شود. این روش ها بر اساس شرایط و وضعیت دهان و دندان انتخاب می شود و هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود دارد. یکی از دو روشی که همیشه میان انتخاب ها [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

فرق روکش و کامپوزیت

امروزه در علم دندان پزشکی روش های مختلفی برای ترمیم و زیبایی دندان به کار گرفته می شود. این روش ها بر اساس شرایط و وضعیت دهان و دندان انتخاب می شود و هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود دارد. یکی از دو روشی که همیشه میان انتخاب ها شک بوده است ، روکش و کامپوزیت می باشد. اینکه این دو روش چه تفاوتی با یکدیگر دارند ، فرق روکش و کامپوزیت چیست و یا کدام انتخاب بهتری می باشند موضوعی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت روکش و کامپوزیت در این مطلب با ما همراه باشید.

مهم ترین فرق روکش و کامپوزیت چیست ؟

روکش و ونیر کامپوزیت هر دو روش ترمیم دندان هستند که می توانند ظاهر و عملکرد دندان های شما را بهبود ببخشند. اما تفاوت این دو به نحوه ساخت و شیوه قرار گیری بر روی دندان می باشد. در حقیقیت :

تفاوت اصلی روکش و کامپوزیت این است که ونیر فقط جلوی دندان شما را می پوشاند و یک روکش تمام دندان را می پوشاند. روش های ترمیم دندان پرهزینه است.بنابراین مهم است بدانید کدام یک برای شما بهتر است. اگرچه این دو روش متفاوت هستند، اما هر دو میزان موفقیت یکسان و مناسبی دارند و تفاوت روکش و کامپوزیت را نمی توان در نتیجه ی آن چندان مشخص کرد. اما بسته به شرایط دندان و دهان شما ممکن است یکی بهتر از دیگری پاسخدهی بهتری داشته باشد و از این رو نیز لازم است تا هر کدام از این روش ها را به طور دقیق برسی نماییم

در اینجا نگاهی به فرق روکش و کامپوزیت کامپوزیت، مزایا و معایب هریک و نحوه استفاده از آنها می اندازیم.

تفاوت روکش و کامپوزیت ونیر

اگر بخواهیم در به طور مختصر به مهم ترین فرق روکش و کامپوزیت که با ونیر ساخته می شود بپردازیم می توان گفت :

ونیر کامپوزیت یک لایه بسیار نازک از پرسلن یا مواد دیگر با ضخامت حدود 1 میلی متر (میلی متر) است. که به جلوی دندان شما متصل می‌شود. کامپوزیت بیشتر از جنبه درمانی ، جنبه زیبایی دارد اما در برخی از موارد و بسته به شرایط دندان ها می تواند جهت حفظ و مراقبت ار دندان ها به کار برود.

فرق روکش وکامپوزیت

روکش حدود 2 میلی متر ضخامت دارد و کل دندان را می پوشاند. این می تواند هم پرسلن، پرسلن ذوب شده با آلیاژ فلز (PFM) یا آلیاژ تمام فلز باشد. این مورد را می توان از مهم ترین تفاوت روکش و کامپوزیت به شمار آورد چرا که نحوه قرار گیری و ساخت روکش بیشتر جنبه ی درمانی دارد تا جنبه زیبایی و در کنار حافظتی که از دندان می کند ، ظاهر زیبایی نیز به آن می بخشد.

اینکه ونیر یا روکش برای شما مناسب است بستگی به وضعیت دندان های شما و آنچه که سعی می کنید برطرف کنید دارد. شرایط معمول برای ترمیم عبارتند از:

  • تغییر رنگ دندان ها
  • دندان های ترک خورده، لب پر یا شکسته
  • دندان‌های پوسیده یا ضعیف شده
  • دندان های کج

شایان ذکر است که هم ونیر و هم روکش با دندان شما مطابقت دارند. یعنی از نظر ظاهری دقیقا مانند دندان های دیگر شما می باشند و به هیچ عنوان ظاهری غیر طبیعی به دندان های شما نمی دهد. به جز روکش های تمام فلزی که گاها به درخواست برخی از مراجعین ساخته و بر روی دندان قرار میگیرد ، کامپوزیت ها و روکش های طبیعی کاملا مشابه سایر دندان ها می باشند.

ونیر کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ونیر را می توان به نوعی از دسته روکش به شمار آورد . با این تفاوت که این روش زیباسازی دندان تنها یک لایه نازک می باشد که بر جلوی دندان شما چسبانده می شود. به همین علت نیز ساختار اصلی دندان شما دست نخورده باقی می ماند و تغییری نمی کند و این مورد را نیز می توان از تفاوت روکش و کامپوزیت به شمار آورد.

حدود نیم میلی متر از مینای دندان در جلوی دندان تراشیده می شود تا سطح آن برای چسباندن ونیر مناسب شود. برخی از انواع جدید ونیرها نیاز به ساییدن زیاد سطح دندان ندارند. ممکن است برای این کار به بی حسی موضعی نیاز داشته باشید. زیرا ممکن است دردناک باشد. برای اینکه ونیر به درستی کار کند، دندان شما باید مینای کافی روی آن داشته باشد تا ونیر کامپوزیتی به آن بچسبد. اطلاعات بیشتر درباره ونیر: ونیر دندان

تفاوت روکش و کامپوزیت

شایان ذکر است همانطور که فوقا نیز اشاره کردیم فرق روکش و کامپوزیت در این است که ونیر کامپوزیت فقط سطح جلوی دندان شما را می پوشاند و جنبه درمانی چندانی ندارد.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان شما طی این مراحل بر روی دندان قرار میگیرد:

  • دندانپزشک با اسکن دیجیتالی یا استفاده از قالب، ونیر را آماده می‌کند.
  • اگر دندانپزشک امکان ساخت ونیر را نداشته باشد؛ ممکن است تصویر یا قالب به آزمایشگاه ارسال شود.
  • بسته به میزان تراشیدگی دندان شما، ممکن است ونیر موقت روی دندان بگذارد تا زمانی که دندان جدید آماده شود. توجه داشته باشید که تراشی که در قرارگیری کامپوزیت انجام می شود با تراش روکش کاملا متفاوت است و در روکش کل دندان شما تراش داده شده و تغییر فرم می دهد در حالی که تراش کامپوزیت تنها بر سطح جلویی آن است و این نیز از مهم ترین فرق روکش و کامپوزیت است.
  • در صورت آماده شدن، ونیر دائمی جایگزین ونیر کامپوزیت موقت می شود.
  • با ماده مخصوص به دندان متصل شده و با لامپ ماوراء بنفش سفت می شود.

در صورت دندان قروچه یا فشردن در شب، لازم است برای محافظت از ونیر از محافظ شب استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: کامپوزیت ونیر

روکش چیست؟

یک واحد روکش کل دندان را می پوشاند. با استفاده از روکش دندان، بیشتر قسمت دندان باید ساییده شود تا برای قرار دادن تاج آماده شود. به طور کلی روکش جنبه ی درمانی دارد و دندان هایی که عصب کشی شده اند یا شکسته شده اند و یا حتی در معرض شکستگی هستند ، باید روکش شوند. به همین علت یکی از فرق روکش و کامپوزیت مربوط به زمان استفاده از آن می باشد.

در صورت پوسیدگی دندان، دندانپزشک قبل از ساخت روکش قسمت پوسیده دندان را بر می دارد. در این حالت، ممکن است نیاز باشد دندان شما برای نگهداری از روکش آماده شود. همچنین ممکن است دندان شما در صورت آسیب دیدگی محکم شود. از آنجا که این کار موجب حساسیت و حتی درد می شود ، نیاز به استفاده از بی حسی می باشد.

مراحل نصب روکش 

یکی دیگر از تفاوت های ونیر و روکش در کارهایی است که برای آنها انجام می شود. مراحلی که شما باید برای روکش انجام دهید به این شرح می باشد :

  • دندان شما برسی می شود و اگر برای قرار گیری روکش نیاز به جراحی و آماده سازی لثه احتیاج باشد ، به جراح ارجاع داده می شوید. شایان ذکر است دیگر مهم ترین فرق و تفاوت روکش و کامپوزیت این مورد می باشد که گاهی در روکش به جراحی لثه نیاز می باشد.
  • دندان شما برای قرارگیری روکش آماده می شود.
  • در روش روکش، دندانپزشک شما با اسکن دیجیتالی دندان یا ایجاد قالب، تصویری از دندان شما ایجاد می کند.
  • اگر مطب دندانپزشکی از امکانات آزمایشگاهی برخوردار نباشد، تصویر یا قالب برای ساخت روکش به آزمایشگاه ارسال می شود.
  • دندانپزشک ممکن است روکش موقت را روی دندان شما قرار دهد تا بتوانید در مدت ساخت روکش دائمی از دندان خود استفاده کنید.
  • وقتی روکش دائمی آماده شد، دندانپزشک روکش موقت را بر می دارد. سپس آنها روکش دائمی را روی دندان شما قرار می دهند.
  •  آن را طوری تنظیم می کنند که به درستی جا بیفتد و نیش شما درست باشد. سپس آنها روکش جدید را در جای خود محکم می کنند.
  • اگر روکش دندان به هردلیلی جدا شد یا حرکت کرد، می توان آن را دوباره تنظیم کرد.

 

فرق روکش وکامپوزیت

مهم ترین نکات در مورد تفاوت روکش و کامپوزیت :

علاوه بر موارد فوق شما باید فرق کامپوزیت و روکش را در این موارد نیز جستجو کنید :

روکش بهتر است یا ونیر؟

فرق اصلی و تفاوت روکش و کامپوزیت را فهمیدیم. اکنون این سوال پیش می آید که کدام بهتر است. اگر دندان شما دارای یک پر شدگی کامل، عصب کشی شده باشد یا بسیار ساییده یا ترک خورده است؛ روکش احتمالاً بهترین گزینه است. اگر دندان شما اصولاً سالم است و ترمیم برای اهداف زیبایی است، روکش ممکن است بهترین گزینه باشد. همچنین می توان از روکش ها برای اصلاح جزئی شکل استفاده کرد. تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

هزینه روکش و ونیر کامپوزیتی چقدر است؟

فرق روکش و کامپوزیت در قیمت آنها نیز هست. روکش ها و ونیرها می توانند گران باشند. هزینه ها کاملا بسته به اندازه دندان شما، جایی که در دهان شما قرار دارد و میزان کاری که دندان می برد دارد.

اکثر برنامه های بیمه دندانپزشکی، دندانپزشکی زیبایی را پوشش نمی دهند. با شرکت بیمه خود مشورت کنید تا ببینید آنها چه چیزی را پوشش می دهند.

فرق روکش و کامپوزیت: مزایای ونیر کامپوزیتی

  • آنها ممکن است در بلندمدت زیبایی بیشتری نسبت به روکش داشته باشند. زیرا بعد از چندین سال، مانند روکش ها، حاشیه لثه را نشان نمی دهند.
  • برخی از ونیرها نیازی به اصلاح ندارند، بنابراین بیشتر دندان طبیعی سالم شما باقی می ماند.
  • دندانهای دارای ونیر دارای حداقل حرکت هستند.

معایب ونیر کامپوزیت

همانطور که گفتیم دانستن فرق روکش و کامپوزیت میتواند به شما کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. در این بهش درباره معایب و مزایا بیشتر خواهیم گفت.

  • ونیرها نواحی بیشتری از دندان شما را در معرض پوسیدگی جدید قرار می دهند.
  • ونیر کامپوزیت هزینه کمتری دارد، اما ممکن است فقط 5-7 سال عمر کند. مواد دیگر عمر بیشتری دارند، اما ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.
  • ونیرها برگشت پذیر نیستند.
  • ونیرها تحت پوشش بیمه دندانپزشکی نیستند.

تفاوت روکش و کامپوزیت

مزایای روکش

در کنار کسب اطلاعات در مورد فرق روکش و کامپوزیت دانستن این موارد نیز مهم می باشد :

  • همه دندان ها پوشانده شده اند، بنابراین دندان شما بیشتر در برابر پوسیدگی محافظت می شود.
  • روکش‌های سرامیکی درست مانند دندان های طبیعی شما هستند و همان حس را با آنها دارید.
  • روکش‌ها نسبتاً دائمی هستند و نیازی نیست برای تمیز کردن مانند دندان مصنوعی برداشته شوند.
  • بیمه دندانپزشکی ممکن است بخشی از هزینه روکش را پوشش دهد.

فرق روکش و کامپوزیت: معایب روکش

دانستن معایب روکش به شما کمک میکند که بتوانید تفاوت روکش و کامپوزیت را بهتر درک کنید.

  • بیشتر دندان طبیعی شما برداشته می شود تا جا برای روکش ایجاد شود.
  • دندان روکش دار شما ممکن است در ابتدا به گرما و سرما حساس تر باشد و ممکن است درد لثه را تجربه کنید. در صورت افزایش حساسیت، ویزیت بعدی را برنامه ریزی کنید.
  • پرسلن (سرامیک) شکننده است و با گذشت زمان می تواند آسیب ببیند.
  • پرسلن که با آلیاژ فلزی (PFM) ترکیب شده است، یک خط تیره باریک بین دندان طبیعی شما و روکش را نشان می دهد.

سوالات متداول بیمار از پزشک در مورد کامپوزیت یا روکش

در اینجا می‌خواهیم شما را راهنمایی کنیم. که اگر برای روکش یا ونیر کامپوزیت نزد دندانپزشک می‌روید، چه مواردی را بپرسید. نزد هر پزشکی که رفتید این سوالات متداول را بپرسید:

  • آیا گزینه های دیگری مانند پروتز یا ایمپلنت باید در نظر گرفته شود؟
  • چقدر انتظار دارید روکش یا ونیر من دوام داشته باشد؟
  • اگر نیاز به مراجعه برای تنظیم روکش باشد، آیا هزینه اولیه بازدیدهای بعدی را پوشش می دهد؟
  • آیا لازم است از محافظ دهان استفاده کنم؟
  • آیا مراقبت خاصی برای روکش یا ونیر توصیه می کنید؟

نکته آخر درباره فرق روکش و کامپوزیت

ونیرها و روکش ها می توانند لبخند شما و عملکرد دندان های شما را بهبود ببخشند. هر دو روش ممکن است پرهزینه شود. به ویژه هنگامی که بیش از یک دندان درگیر باشد. هنگامی که می خواهید زیبایی را بهبود ببخشید، از ونیر استفاده می کنید. مانند پوشاندن دندان های کج یا خرد شده، به ویژه دندان های جلویی. میتوان گفت، تفاوت کامپوزیت و روکش در زمان استفاده از آنهاست. روکش زمانی استفاده می شود که دندان دچار پوسیدگی زیادی شده یا شکسته شده یا نیاز به عصب کشی دارد. و همچنین کامپوزیت زمانی است که بیشتر قصد زیبا سازی دندان هارا دارید.

انجام معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت خوب دندان ها برای حفظ روکش یا ونیر کامپوزیت دندان و بقیه دندان های شما ضروری است و از نظر مراقبت نمی توان فرق روکش و کامپوزیت را بیان کرد.

ترجمه شده از وبسایت: هلت لاین

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه