عصب کشی همان درمان کانال ریشه یا مجرای ریشه دندان است که در طی درمان ، مواد عفونی و عصب برای ممانعت از آسیب ها برداشته می شود .

بیمار شدن مجرای ریشه دندان (پالپ)

حفره مغز دندان حفره‌ای است که شامل ساخت سلولی و رگ‌های خونی، بافت عصبی می‌باشد در صورت عدم درمان پوسیدگی در مراحل ابتدایی پوسیدگی از مینا عبور می‌کند سپس به عاج رسیده و در ادامه پوسیدگی به مغز دندان منتقل می‌شود ، ورود میکروب‌ها به این فضا باعث التهاب بیشتر و به دنبال آن افزایش حجم وفشار شدید داخلی ایجاد می‌گردد، این فشار سبب فشار آمدن به پایانه عصب شده و دندان درد آغاز می‌گردد.

جهت اطلاعات بیشتر مطالب لمینت دندانکامپوزیت دندان را بخوانید.

• مراحل عصب کشی دندان :

در ابتدا دندانپزشک اقدام به برداشتن پوسیدگی یا نسج دندان می کند سپس با دسترسی به کانال های ریشه اقدام به پالیوتومی می شود به این معنی که با سوراخ کردن سقف پالپ یا مجرای ریشه دندان و جاری شدن خون فشار داخلی را کاهش داده و  درد را کم می کند ، این کانال ها به تنهایی حاوی عصب نمی باشد ، بلکه باکتری ها و محصولات جانبی در این کانال موجود است همچنین عروق خونی ، سلول های متفاوت و حتی عروق لنفی هم در این کانال ها موجود می باشد . ، به هنگام آلودگی کانال ها به دنبال پوسیدگی و ورود میکروب ها عفونت تا پای ریشه ادامه می یابد  و در اثر واکنش های التهابی استخوان اطراف ریشه دچار التهاب  و تحلیل ونهایتا از بین می رود بنابراین دندانپزشک باید جلوی این روند را بگیرد و یا درمان کند برای درمان ،محتویات کانال ریشه خارج می شود سپس با مواد دارویی شستشو دهنده تا انتهای کانال تمیز می شود و با پر کردن کانال ریشه ،امکان عبور میکروب و فراورده های حاصل از آن کاهش می یابد.

مراحل عصب کشی

در عصب کشی پس از برداشتن و تخلیه کردن این مواد داخل کانال با استفاده از سرم فیزیولوژی و مواد ضد عفونی کننده تمیز می شود سپس عفونت زدایی می گردد پس از آن با استفاده از میله نازکی به نام گوتا به همراه سیلردر داخل کانال ریشه دندان عاج را با آمالگام یا کامپوزیت پر می کند اگر فاصله زمانی بین تخلیه و پر کردن مواد طولانی باشد شانس عفونت های بعدی افزایش می یابد .

مراقبت های بعد از انجام عصب کشی :

1. پس از عصب کشی به بهداشت دندان و لثه باید به خوبی رسیدگی شود
  2. باید از تمام شدن نشانه های عفونت مطمئن شد
  3. چک آپ هر ۲ سال یک بار توسط داندانپزشک مهم است
  4. مسواک زدن ۲ بار در روز با خمیر

مراقبت های بعد از انجام عصب کشی

ساختار دندان :

رگ و عصب‌های دندان، پالپ یا مغز دندان نامیده می شود. همچنین به مجرای ریشه دندان کانال گفته می‌شود، و اتاق پالپ همان حفره‌ای که در مرکز تاج است، می‌باشد بنابراین زمانی که اتاق پالپ یا پالپ دچار آسیب شود عمل درمان ریشه  صورت می‌گیرد.

ساختار دندان

تاج دندان (crown): تاج قسمتی است که توسط مینا پوشیده می‌شود . تاج به ۲ دسته تاج آناتومیکی و کلینیکی تقسیم می‌شود تاج کلینیکی از لحاظ اندازه در طول زنگی قابل تغییر است اما تاج آناتومیکی اندازه ثابتی دارد .

مینای دندان (Tooth Enamel) : مینا خارجی‌ترین قسمت دندان با ضخامت‌های متغییر است که کل تاج دندان را می‌پوشاند، همچنین سخت‌ترین عضو بدن از لحاظ استحکام می‌باشد؛ زیرا غنی ترین عضو بدن از نظر کلسیم است و %۹۵ آن را ترکیبات کلسیم تشکیل می‌دهد، از ۴ بافت بزرگ تشکیل دهنده‌ی دندان می‌توان مینای دندان، عاج، ساروجه و پالپ دندان را می‌توان نام برد .