لمینت دندان یا تاج دندان ؟

لمینت دندان یا تاج دندان ؟

در این مقاله تفاوت های بین لمینت دندان و تاج دندان بررسی شده و به سوالاتی از جمله اینکه کدام برای زیبایی دندان و کدام کاربرد درمانی دارد پاسخ داده می شود. در انتها به این سوال می رسیم که برای زیبایی دندان های شما: لمینت دندان یا تاج دندان؟ کدام یک؟

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

 

متخصصان دندانپزشکی برای ایجاد یک طرح لبخند زیبا از روشهای متفاوتی از قبیل لمینت دندان ، کامپوزیت دندان ، تاج دندان و … استفاده می کنند. بیشتر افرادی که به دنبال زیباتر ساختن لبخند خود هستند در انتخاب گزینه های مختلف تردید دارند. تفاوت بین لمینت دندان یا تاج دندان همواره مورد سوال بسیاری از بیماران بوده است. در این مطلب سعی داریم به سوالات شما درباره تفاوت لمینت دندان و تاج دندان، و نیز اینکه آیا لمینیت دندان برای شما بهتر است  یا تاج دندان ، پاسخ دهیم.

زیبایی با لمینت دندان یا تاج دندان

روکش لمینت دندان پوسته ای نازک است. این پوسته در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شود. وسپس توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی به قسمت خارجی دندان چسبانده می شود. روکش ها میتوانند عیب و نقص های مرتبط با زیبایی دندان را بپوشاند و ظاهر زیباتری به آنها ببخشد. بنابراین کاربرد لمینت دندان منحصر به زیباتر نمودن طرح لبخند است. و از لمینت دندان تنها برای دندان هایی استفاده می شود که در هنگام لبخند زدن قابل مشاهده هستند. تاج دندان به شکل یک کلاه برای پوشش همه ی قسمت دندان مورد استفاده قرار می گیرد. تاج دندان می تواند برای هرکدام از دندان ها به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین اولین تفاوت لمینت دندان و تاج دندان نحوه قرارگیری هر کدام از آنها روی دندان است.

کاربرد درمانی تاج دندان

دومین تفاوت بین لمینت دندان و تاج دندان در این است که لمینت دندان جنبه ی درمانی ندارد. در واقع لمینت تنها برای زیباتر نمودن دندان ها بکار میرود. برای استفاده از لمینت باید پایه دندان ها سالم باشند. تاج دندان علاوه بر جنبه ی زیبایی، عملکرد درمانی نیز دارد. و می تواند در  بازسازی دندان مورد استفاده قرار گیرد.

از لمینت دندان می توانید برای رفع مشکلات زیر مودر استفاده قرار بگیرد:

  • تغییر رنگ دندان ها
  • اصلاح کجی دندان ها
  • اصلاح دندان های کوتاه
  • بستن فاصله و شکاف بین دندان
  • و بطور کلی هر مشکلی که مربوط به زیبایی دندان ها.

تاج دندان برای دندان هایی مناسب است که  به شدت آسیب دیده و پوسیدگی شدید داشته باشند. البته باید در نظر داشته باشید تفاوت لمینت دندان یا تاج دندان نمی تواند به تنهایی معیار شما برای انتخاب هر کدام از این روشها باشد. بلکه متخصص دندانپزشک بسته به وضعیت دندان های شما و اینکه شما برای رفع چه مشکلی به دندانپزشک مراجعه نموده اید، هر کدام از روشها را توصیه می کند. ممکن است گزینه های دیگری مانند ونیر کامپوزیت، ارتودنسی و یا ایمپلنت برای رفع مشکل دندانی و ایجاد یک لبخند هالیوودی برای شما در نظر گرفته شود.

برای درمان پوسیدگی دندان کدام یک انتخاب بهتری است؟

سومین تفاوت لمینت دندان و تاج دندان در این است که لمینت دندان برای دندان هایی که پوسیدگی شدید دارند نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد، در حالیکه تاج دندان گزینه بهتری برای دندان هایی با پوسیدگی شدید است. بنابراین استحکام نیز می تواند از جمله موارد تفاوت لمینت دندان و تاج دندان برشمرده شود. تاج دندان به دلیل اینکه استحکام بیشتری دارد برای دندان هایی با پوسیدگی شدید کارایی بیشتری دارد.

تراش دندان برای لمینت بیشتر است یا تاج دندان؟

چهارمین تفاوت تاج و لمینت دندان این است که  در تاج دندان قسمت بیشتری از ساختار دندان دستکاری می شود تا فضا برای قرار دادن تاج دندان ایجاد شود. در حالیکه که برای دریافت لمینیت دندان تنها مقدار کمی از مینای دندان تراشیده می شود و حتی در مواقعی نیز ممکن است دندانپزشک شما ضرورتی برای انجام تراش دندان نبیند.

دیگر تفاوت لمینت دندان یا تاج دندان را می توان در طول عمر لمینت دندان و تاج دندان دانست. تاج دندان نسبت به لمینت دندان طول عمر بیشتری دارد. البته طول عمر همه ی درمانهای دندانپزشکی از قبیل لمینت دندان سرامیکی، کامپوزیت ونیر، ایمپلنت دندان و …. به میزان رعایت بهداشت دندان از طرف شما و نیز سایر عواملی مانند تخصص دندانپزشک بستگی دارد.

قیمت لمینت و تاج دندان

تفاوت در قیمت لمینت دندان و تاج دندان نیز یکی از مواردی است که در نظرگرفته می شود. هر دو روش درمانی لمینت دندان یا تاج دندان نیاز به دو الی سه جلسه دندانپزشکی دارند و در مواقعی که درمانهای اضافی مانند پر کردن و … پیش از انجام لمینت و تاج دندان نیاز باشد تعداد جلسات دندانپزشکی مورد نیاز برای قرار دادن تاج دندان و لمینت دندان افزایش پیدا می کند.

آیا لمینت دندان و تاج دندان می توانند بجای یکدیگر بکار روند؟

در شرایطی که پوسیدگی دندان شدید باشد و یا قسمت بیشتری از دندان شما پر شده باشد، لمینت دندان نمی تواند به جای تاج دندان مورد استفاده قرار گیرد. در مواقعی نیز که دندان پوسیدگی جزئی دارد، تاج دندان پیشنهاد نمی شود و بهتر است پس از رفع پوسیدگی دندان از لمینت دندان استفاده شود. زیرا برای قرار دادن تاج قسمت بیشتری از دندان تراشیده می شود و صلاح نیست که برای رفع یک پوسیدگی جزئی، ساختار دندان خود را از دست دهید. در برخی موارد متخصص دندانپزشک شما تصمیم می گیرد که از ترکیب هر دو روش دندانپزشکی برای طراحی لبخند شما استفاده کند.

لمینت دندان یا تاج دندان

فارغ از تفاوت های بین لمینت دندان و تاج دندان، وضعیت و شرایط دندان های شما تعیین می کند که آیا لمینت دندان برای شما بهتر است یا تاج دندان. همچنین بسته به وضعیت دندان های شما می توان از ترکیب تاج دندان و لمینت دندان استفاده کرد. بطور کلی اگر قسمت بیشتری از دندان شما از بین رفته باشد بهتر است از تاج دندان برای زیباتر نمودن طرح لبخند و نیز بازسازی دندان خود استفاده کنید. اگر مشکل دندان های شما تنها مربوط به جنبه های زیبایی است و دندان ناسالمی ندارید، لمینت دندان می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. اگر خودتان نمی توانید در این مورد تصمیم بگیرید. که آیا لمینت دندان برای شما بهتر است یا تاج دندان، بهتر است با یک متخصص دندانپزشک مشورت نمایید.

متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی عرشیان، پس از بررسی وضعیت دندان های شما، بهترین گزینه ممکن را به شما پیشنهاد خواهند داد. همچنین می توانید در مورد تفاوت لمینت دندان و تاج دندان اطلاعاتی با جزئیات بیشتر را دریافت کنید. برای ویزیت و مشاوره در عرشیان کلینیک با ما تماس بگیرید.

کلینیک دندانپزشکی

 

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه