پر کردن دندان جلو با مواد سفید

پر کردن دندان جلو با مواد سفید

بپر کردن دندان جلو با مواد سفید یعنی چه؟ می دانیم که یکی از راه ها برای بازسازی نمودن تاج دندان به هنگامی که دچار پوسیدگی شده باشد نیز پر کردن دندان می باشد. چه بسا پس از اینکه دندانپزشک متخصص پوسیدگی دندان را برطرف کرده و عفونت را خارج نمود نیز به پر کردن [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

بپر کردن دندان جلو با مواد سفید یعنی چه؟

می دانیم که یکی از راه ها برای بازسازی نمودن تاج دندان به هنگامی که دچار پوسیدگی شده باشد نیز پر کردن دندان می باشد.
چه بسا پس از اینکه دندانپزشک متخصص پوسیدگی دندان را برطرف کرده و عفونت را خارج نمود نیز به پر کردن دندان با مواد مخصوص می پردازد..لذا از آنجایی که یک نوع راه پر کردن دندان جلو با مواد سفید است نیز در کنار مواد دندانی سیاه قصد داریم به مواد سفید پر کردن دندان اشاره کنیم.

پر کردن دندان جلو با مواد سفید

مواد سفید پر کردن دندان چیست؟

جالب توجه است که مواد سفید پر کردن دندان نیز در اکثر مواقع یعنی نود و پنج درصد مواقع کامپوزیت ونیر می باشد. چرا که علاوه بر کامپوزیت دندان، مواد سفید دیگری مثل کامپوگلاس، گلاس آینومر و..نیز کاربردهای خاص خود را در این امر دارند.

پر کردن دندان جلو با مواد سفید

 

پر کردن دندان جلو با کامپوزیت

بسیار مهم است که در پر کردن دندان جلو نیز حتما از کامپوزیت دندان استفاده گردد و مطمئنا هیچ یک از مراجعین دوست ندارند از آمالگام برای پر کردن دندان های جلویشان استفاده گردد.
اگر نمی‌دانید منظور از آمالگام چیست باید بیان داریم مواد پر کردن دندان سیاه را آمالگام می گویند که ابتدا این مواد نقره ای هستند، در بزاق نیز این نقره اکسیده شده و تبدیل به رنگ سیاه می شود.
حال شاید سوال پیش آید که از چه نوع کامپوزیتی برای پر کردن دندان های جلو استفاده می گردد که باید بیان داریم دو نوع از پر کاربردترین مواد کامپوزیتی برای پر کردن دندان جلو نیز میکروفیل و نانوهیبرید می باشند چرا که این دو نوع کامپوزیت دندان می توانند به خوبی به پولیش و زیباتر شدن دندان بپردازند.

مزایای مواد سفید برای پر کردن دندان جلو چیست؟

اینکه چرا از مواد سفید برای پر کردن دندان جلو استفاده می شود وابسته به مزایایی است که قصد داریم به برخی از آن ها اشاره نماییم.
  • مواد سفید کامپوزیت نیز بسیار طبیعی بوده و سبب می گردد، دندان پس از ترمیم هم طبیعی دیده شود.
  • از مزایای کامپوزیت نیز چسبیدن راحت به دندان می باشد. به همین سبب دندانپزشک متخصص زمانی که نیاز به تراشیدن نباشد به تراش دندان نپرداخته و تنها پوسیدگی موجود را از دندان خارج می نماید.
  • دندان پس از ترمیم نیز زیبایی کاملا طبیعی پیدا می کند.
و..
این دلایل نیز همگی سبب می گردند زیبایی و سفیدی دندان حتی پس از ترمیم کاملا طبیعی باشد و این می تواند تاثیر بسیاری بر زیبایی بیشتر لبخند داشته باشد. به همین سبب دندانپزشک متخصص هرگز از مواد پر کننده سیاه برای دندان های جلو که قابل مشاهده هستند استفاده نمی کند.
چه بسا با وجود اینکه پر کردن دندان با مواد سفید دارای مزایای مهمی است که به آن ها اشاره شد، این مواد دارای معایبی هم هستند که قصد داریم به آن ها اشاره کنیم.

پر کردن دندان جلو با مواد سفید

معایب پر کردن دندان با مواد سفید کامپوزیت

  • مواد سفید کامپوزیت نیز در مقایسه با سایر مواد پر کننده دندانی نیز هزینه بیشتری دارند
  • ممکن است دندان ها به هنگام نوشیدن یا خوردن مواد غذایی دچار حساسیت شوند که این نیز توسط دندانپزشک متخصص مورد توجه قرار می گیرد و دندانپزشک پیش از بهره گیری از مواد سفید کامپوزیت تمامی جوانب را با توجه به نوع دندان های مراجع بررسی می کند
  • در صورتی که افراد به بهداشت دهان و دندان هایشان اهمیت ندهند و در طی روز چندین مرتبه مسواک نزنند نیز به مرور زمان کامپوزیت دندان دچار تغییر رنگ می شود.
  • اگر رسیدگی خوبی در قبال کامپوزیت دندان انجام نگیرد و به مراقبت های لازم توجه نگردد ممکن است در طی زمان کامپوزیت دچار ترک شده و احتمال پوسیدگی دندان یا نفوذ باکتری و یا حتی مواد غذایی به دندان را افزایش دهند. چه بسا کیفیت مواد کامپوزیتی هم تاثیر بسیاری در این امر داشته و در صورتی که این مواد کیفیت بالایی نداشته باشند ممکن است این احتمال رخ دهد بنابراین مراجعه به دندانپزشک متخصص جهت پر کردن دندان با مواد سفید کامپوزیت بسیار مهم می باشد.
  • از کامپوزیت برای پر کردن دندان های عقب استفاده نمی گردد زیرا این دندان ها باید فشار زیادی را تحمل کنند و فشار زیاد می تواند احتمال شکستگی روکش کامپوزیت را افزایش دهد.

تا به اینجا درباره پر کردن دندان جلو با مواد سفید کامپوزیت و مزایا و معایب آن صحبت نمودیم..چه بسا قصد داریم به توضیحاتی در خصوص آمالگام نیز بپردازیم زیرا نیاز است جهت پر کردن دندان نیز از این اطلاعات آگاه بود.

مزایای پر کردن دندان با آمالگام

  • آمالگام دارای استحکام بسیاری می باشد و افرادی که دچار سایش شدید دندان ها بوده و یا دندان قروچه دارند نیز می توانند از آمالگام بهره گیرند.
  • این نوع مواد نیز از آنجا که می تواند درزهای ریز بین خود و دیواره دندان را پر کند به همین دلیل سبب جلوگیری از نفوذ باکتری ها و همچنین عوامل پوسیدگی زا به بخش های عمقی دندان می گردد.

معایب پر کردن دندان با آمالگام چیست؟

  • آمالگام نیز به عنوان نوعی آلیاژ فلزی می تواند سرما و گرما را منتقل کند به همین سبب ممکن است برخی افراد به هنگام خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی ها نیز دچار حساسیت شوند ولیکن این حساسیت در طی زمان فرضا حداکثر دو ماه از بین می رود
  • این مواد دارای ظاهر نامناسبی می باشد و از آنجا که رنگ مناسبی ندارد پر کردن دندان جلو با مواد سفید انجام می گیرد نه مواد آمالگام
  • حجم زیادی از حفره دندانی نیز برای پر کردن دندان با این مواد تراشیده می شوند
  • میزان رضایت آوری این مواد همیشگی و ماندگار نبوده و حدودا ده سال رضایت خاطر برای افراد دارد

پر کردن دندان جلو با مواد سفید

کدام یک از پر کننده های دندان قوی تر است؟

قابل ذکر است همانطور که می دانیم در عصر امروز نیز مقاومت پر کننده های کامپوزیت زیاد بوده و به سبب این میزان مقاومت، استحمام پر کننده های دندانی مواد سفید نیز با آمالگام برابر می باشد.
به طور کل زمانی می توان از پر کننده های آمالگام استفاده نمود که نیاز باشد پوسیدگی های گسترده دندان که سبب بروز حفره های بزرگی شده اند نیز ترمیم شوند.
چنانچه جهت ترمیم و پر کردن حفره های کوچک تر می توان از مواد کامپوزیت بهره گرفت.

چرا از مواد کامپوزیت برای پر کردن دندان استفاده کنیم؟

همانطور که بیان نمودیم پر کردن دندان جلو با مواد سفید نیز بسیار می تواند به زیبایی دندان ها کمک کرده و از آن جهت که دندان های جلو در معرض دید هستند نیز به سبب ظاهر مناسب این نوع مواد انتخاب معقولانه تری می باشد.
از آن جهت که مقاومت این نوع مواد مطلوب و مناسب است در صورتی که دندانپزشک متخصص تایید کند از این مواد می توان با احتمال کمی برای دندان های آسیا استفاده نمود ولیکن در اکثر مواقع از این مواد برای دندان های جلو بهره گرفته می شود و متخصصین در حوزه دندانپزشکی از این نوع مواد پر کننده برای دندان های آسیایی استفاده نمی کنند..
چرا که دندان های آسیا و عقب نیز نقش مهمی در جویدن دارند نیز بهتر است از مواد سیاه یا آمالگام برای این دندان ها بهره گرفته شود زیرا ممکن است با جویدن مواد غذایی سفت نیز مواد سفید کامپوزیت ترک خورده و دچار شکستگی شوند‌.

پر کردن دندان جلو با مواد سفید

میزان هزینه پر کردن دندان جلو با مواد سفید کامپوزیت

میزان هزینه مواد سفید کامپوزیت نیز از قیمت مواد آمالگام بیشتر می باشد و به همین سبب برخی افراد تصمیم می گیرند به جای پر کردن دندان با مواد سفید از مواد سیاه یا آمالگام استفاده نمایند.
چنانچه اگر قصد پر کردن دندان جلویی خود هستید می توانید جهت بهره مندی از مواد پر کردن کامپوزیت با عرشیان کلینیک تماس حاصل نموده و از خدمات دندانپزشکی عرشیان بهره مند گردید..
چه بسا از آنجا که متخصصین عرشیان کلینیک از جمله بهترین و مجرب ترین دندانپزشکان در این حرفه و حوزه هستند نیز افراد می توانند جهت خدمات دندانپزشکی خود در کلینیک حضور یافته و جهت کسب اطلاع از میزان خدمات فرضا قیمت پر کردن دندان با کلینیک تماس حاصل نمایند.

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه