علت سیاه شدن دندان های جلو

علت سیاه شدن دندان های جلو

علت سیاه شدن دندان‌های جلو چیست؟ از حمله متداول ترین مشکلاتی که اغلب افراد با آن مواجه می‌شوند سیاه شدن دندان‌هایشان می‌باشد علت سیاهی دندان ها میتواند پوسیدگی و یا حتی حفره هایی عمیق در دندان‌ها باشد، علاوه بر سیاه شدن نیز ممکن است دندانها دچار لک شوند بدین سبب نیاز است که در اسرع [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

علت سیاه شدن دندان‌های جلو چیست؟

از حمله متداول ترین مشکلاتی که اغلب افراد با آن مواجه می‌شوند سیاه شدن دندان‌هایشان می‌باشد
علت سیاهی دندان ها میتواند پوسیدگی و یا حتی حفره هایی عمیق در دندان‌ها باشد، علاوه بر سیاه شدن نیز ممکن است دندانها دچار لک شوند بدین سبب نیاز است که در اسرع وقت به درمان سیاهی دندانها پرداخته و علت سیاه شدن دندان‌های جلو را دریافت.
علت سیاه شدن دندان های جلو

چرا دندان‌های جلو سیاه می شوند؟

دلایل متعددی میتوانند علت سیاه شدن دندان‌های جلو باشند از جمله برخی از این علل عبارتند از:
  1. پوسیدگی دندان 
  2. بیماری‌های دهانی 
  3. مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی رنگی 
  4. اشکال بر مینای دندان 
  5. مصرف برخی دارو های خاص که سبب سیاه شدن دندانها می‌شوند 
  6. استعمال دخانیات و سیگار 
  7. مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  8. و..
جالب توجه است که در ابتدا تمامی دندان دچار سیاهی نمی‌شود و اول بخش‌هایی از دندان سیاه شده و به مرور زمان در اثر عدم درمان در زمان مناسب تمام دندان دچار سیاهی می‌شوند.
بنابراین مهم است که به بهداشت دهان و دندان اهمیت داد مواد غذایی مناسبی را مصرف نمود و در بازه‌های زمانی مختلف نیز به دندانپزشک متخصص مراجعه نمود..
شاید با خود بگویید چرا باید تغذیه درست و اصولی داشت زیرا برخی مواد غذایی میتوانند سبب بروز لک بر روی دندان‌ها شوند ولیکن باید بیان داریم این نیز یعنی عدم تغذیه مناسب به مرور زمان یک نوع علت سیاه شدن دندان‌های جلو می‌باشد.

سیاه شدن دندان‌های جلو چه علائمی دارند

دندان‌ها خصوصاً دندان‌های جلو به طور ناگهانی دچار سیاهی نمی‌شود و این فرایند با سرعت کم و به کندی طی می‌شود.
چنانچه نیاز است که در زمان مناسب به دندانپزشک متخصص مراجعه نمود و علت سیاه شدن دندان‌های جلو را جویا شد و در اسرع وقت از تخصص دندانپزشک بهره‌مند گشته و به درمان سیاه شدن دندانها پرداخت.
از حمله نشانه‌های سیاه شدن دندان‌های جلو:
  • وجود جرم‌ بر روی دندان‌ها می‌باشد
  • نقاط سیاه رنگ که بر روی دندان‌ها قرار دارند
جالی توجه است که نقاط سیاه رنگ عموما در نزدیکی و اطراف خط لثه قرار دارند این نیز میتواند نشانه ای از پوسیدگی دندانها بوده که به مرور زمان علت سیاه شدن دندان‌های جلو می‌باشد.
این نکته مهم است که بیان داریم در ابتدا رنگ دندان ها زرد بوده و به مرور زمان این زردی به رنگ خاکستری تبدیل می‌شود که این نیز میتواند نشانه ای از سیاه شدن دندانها باشد.
همچنین لازم است که اشاره کنیم علاوه بر اینکه سطح دندان‌های جلو دچار سیاهی میشوند پشت این دندان‌ها پتانسیل بسیار زیادی برای سیاه شدن دارند چرا که به هنگام تجمع جرم ها بر روی دندان نیز جرم های پشت دندان جلو هم به ندرت از بین میروند بنابراین علت سیاه شدن دندان‌های جلو نیز میتواند عدم پاکسازی کامل جرم‌های دندانی باشد.
علت سیاه شدن دندان های جلو

چگونه از سیاه شدن دندانها جلوگیری کنیم؟

همیشه گفته ایم که یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت دندان ها رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد مهم است که در طول روز مسواک زده و از نخ دندان استفاده نمود.
در این بخش قصد داریم به برخی راه‌های موثر برا پیشگیری از سیاه شدن دندان ها اشاره کنیم::
  • بهتر است از خمیر دندانی که حاوی فلوراید است استفاده نموده و حداقل دوبار در طول روز مسواک زد حداکثر دوبار در طول روز از نخ دندان استفاده نمود.
  • از مصرف مواد غذایی شیرین و قند دار جلوگیری کرد
  • در باز‌ه های زمانی مختلف فرضا هر ۶ ماه به دندانپزشک متخصص مراجعه نموده و به معاینه دندان‌ها پرداخت
  • و..
بنابراین همانطور که جویای علت سیاه شدن دندان‌های جلو هستیم خوب است که به نکات مراقبتی و جلوگیری از بروز این سیاهی بر دندان‌ها توجه کنیم درصورتی که قصد سفید کردن دندان‌های خود را با کامپوزیت دارید میتوانید با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نموده و برای کسب اطلاع از میزان قیمت کامپوزیت دندان بر روی لینک مربوطه کلیک کنید

درمان سیاه شدن دندان‌های جلو در خانه

درمان سیاه شدن دندانها در خانه امکان پذیر نیست و توصیه میشود حهت درمان این سیاهی حتما به پزشک متخصص مراجعه نمود همانطور که بیان نمودیم برخی علل سیاه شدن دندان پوسیدگی دندان و یا بروز حفره‌های عمیق بر دندان می‌باشد بنابراین نیاز است که دندانپزشک متخصص به صورت کاملا حرفه ای علت سیاه شدن دندان‌های جلو را دریافته و از مناسب ترین روش برای درمان آنها استفاده کند.
چنانچه مهم است بدانید تشخیص درست و اصولی علت سیاه شدن دندان‌های جلو تاثیر مستقیمی بر درمان این سیاهی دارد بنابراین هرچه میزان تخصص دندانپزشک در تشخیص و درمان بالا باشد میتوان به خوبی شاهد تغییر رنگ دندان‌ها بود.
علت سیاه شدن دندان های جلو

درمان سیاهی دندان بر اثر پوسیدگی

طبیعتاً میدانیم اگر دندانها دچار پوسیدگی شوند نیاز است که در اسرع وقت به درمان آن پرداخت چنانچه یکی از نشانه های پوسیدگی دندان سیاه شدن دندان می‌باشد
درمان پوسیدگی دندان به این شکل است که نیاز است که پوسیدگی دندان به طور کامل از بخش دندان سالم جدا شود
در برخی موارد ممکن است پوسیدگی تنها در یک بخش از دندان باشد بدین سبب دندان پزشک بخش سیاه شده را جدا کرده و سوراخ به وجود آمده را پر میکند
در صورتی که پوسیدگی به لایه دوم رسیده باشد نیاز است که دندان پزشک تمام بخش پوسیدگی را برداشته و از تاج دندان استفاده کند در نهایت اگر میزان پوسیدگی شدید باشد متخصص به تخلیه کردن تمام دندان پوسیده شده میپردازد.

سیاه شدن دندان بر اثر ضربه

زمانی که دندان به سبب برخورد ضربه سیاه شود عصب دندان دوار آسیب می‌شود به همین سبب به مرور زمان رنگ دندان تغییر نکرده و سیاهی دندان باقی می‌ماند یکی از پیشنهاداتی دندانپزشک متخصص در این بازه زمانی دارد نصب روکش دندان میباشد.
در اغلب مواقع زمانی که به دهان و دندان ضربه ای وارد میشود لثه دچار خونریزی می‌شود در این زمان نیاز است که در اسرع وقت پیش از اینکه دندانها دچار سیاهی شوند به دندانپزشک متخصص مراجعه نمود چنانچه اگر علت سیاه شدن دندان‌های جلو پوسیدگی و.. باشد افراد می‌توانند پس از درمان پوسیدگی به نصب کامپوزیت و یا لمینیت سرامیکی بپردازند.
دندانپزشک متخصص با معاینه دندان ها بهترین پیشنهاد را برای مراجعین ارائه میدهد..بنابراین اگر افراد قصد سفید سازی دندان‌های خود را دارند میتوانند با عرشیان کلینیک تماس حاصل فرمایند.

کامپوزیت برای سفید شدن دندان

یکی از بهترین راه ها برای سفید شدن دندان ها نصب روکش کامپوزیت دندان می باشد، البته علاوه بر کامپوزیت در اغلب مواقع دندانپزشک پیشنهاد می دهد که افراد تنها از روکش دندان بهره گیرند ولیکن وقتی علت سیاه شدن دندان های جلو مشخص گردید، افراد می توانند از هر یک از روش های زیباسازی دندان اعم از کاشت کامپوزیت ونیر، لمینت سرامیکی و بلیچینگ و..پس از درمان عیوب دندانی استفاده کنند.
کامپوزیت ونیر از جمله روش هایی است که می تواند علاوه بر سفید کردن دندان ها عیوبی مثل:
  1. فاصله دندان ها
  2. کوچک و بزرگ بودن دندان ها
  3. نامرتبی دندان ها
  4. و..
را در صورت امکان اصلاح سازد.
این روکش دائمی نبوده و افراد می توانند در هر زمان این روکش را از دندان های خود خارج سازند و همچنین این روکش قابل ترمیم بوده و می توان در هر زمان به ترمیم آن پرداخت. لذا میزان دوام و ماندگاری این روکش در صورت رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، حداکثر 7 سال می باشد.
علت سیاه شدن دندان های جلو

لمینت سرامیکی

پس از تشخیص علت سیاه شدن دندان های جلو می توان جهت سفید ساختن دندان ها از روکش لمینت سرامیکی استفاده نمود، این نوع روکش هم به مانند کامپوزیت می تواند سبب اصلاح برخی عیوب دندانی گردد.
البته این روکش دائمی بوده و جهت نصب نیاز به تراشیده شدن دندان ها به صورت قطعی دارد اما در کامپوزیت در صورت نیاز دندانپزشک میزان کمی دندان ها را تراش می دهد و اگر نیاز به تراشیدن نباشد روکش به تنهایی بر روی دندان ها قرار می گیرد.
میزان هزینه نصب لمینت سرامیکی بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان می باشد.
این روکش برای افرادی که قصد دارند به صورت دائم دندان هایی سفید داشته باشند مناسب می باشد تنها نکته ای که باید دانست این است که این روکش قابل ترمیم و برداشت نبوده و به هنگام بروز مشکل تنها می توان به تعویض آن پرداخت.

بلیچینگ

در صورتی که علت سیاه شدن دندان های جاو وابسته به تغذیه افراد بود نه مشکلات خاصی مثل پوسیدگی و..با مشورت دندانپزشک متخصص می توان دندان ها را بلیچینگ کرد.
در بلیچینگ روکشی بر روی دندان ها قرار نمی گیرد، تنها مواد مخصوص سفیدی دندان بر روی آن ها قرار گرفته و در صورت رعایت کامل بهداشت دهان و دندان می توان تا حداکثر 1 سال شاهد سفیدی دندان ها بود.
می توان جهت کسب اطلاع از قیمت لمینت سرامیکی و قیمت بلیچینگ دندان بر روی لینک های قرار داده شده کلیک نمود.

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه