آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟

آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟

آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ وقتی افراد تصمیم می گیرند با کامپوزیت،دندان های خود را ترمیم کنند به دنبال سلامت دندان های طبیعی خودشان هم هستند،و نگرانی از تراشیده شدن دندان هایشان در بیشتر افراد دیده می شود. حال این پرسش مطرح است که آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟

وقتی افراد تصمیم می گیرند با کامپوزیت،دندان های خود را ترمیم کنند به دنبال سلامت دندان های طبیعی خودشان هم هستند،و نگرانی از تراشیده شدن دندان هایشان در بیشتر افراد دیده می شود. حال این پرسش مطرح است که آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ در این محتوا به پاسخ این پرسش خواهیم پرداخت.

وقتی به دنبال زیبایی دندان هایمان هستیم در برخی روش ها،تراش دندان ها بخش جدا ناپذیر آن تکنیک می باشد و حتما باید انجام شود؛کامپوزیت از این مقوله مستثنی نیست و برای تکمیل کار باید به طور خیلی کمی دندان ها را تراشید که این میزان از تراشیدن نگرانی خاصی را ایجاد نمی کند و در صورت لزوم انجام می شود.

اما در خیلی موارد هم در کامپوزیت ونیر می توان بدون تراشیدن،دندان ها را کامپوزیت کرد. در نتیجه در پاسخ پرسش آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ می توان به صورت کوتاه اعلام نمود که هم آری و هم خیر. جهت اطلاعات بیشتر در مورد این که آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند ادامه مطلب را دنبال فرمایید

چه زمانی برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟

به جهت بیان آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند اشاره نمود، وقتی مشکل موجود در دندان ها آنقدر زیاد باشد که لایه روکشی کامپوزیت به طور کامل نتواند سطوح و لایه های دندان ها را بپوشاند باید مقدار کی از سطوح دندان ها را تراشید تا لایه کامپوزیت به خوبی بر روی آنها قرار گیرد؛

همچنین گاهی این مشکلات به نحوی است که باید با میزانی از تراشیدن دندان های طبیعی،جای بیشتری برای قرار گرفتن لایه ضخیم تر از کامپوزیت،باز کرد.

اصولا زمانی که در سطوح دندان مشکل زیادی وجود نداشته باشد نیاز به تراش دندان «تراش مینای دندان» نیست که با تشخیص پزشک مشخص می شود. در این بخش پاسخ آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ مثبت است.

آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟

علل افزایش احتمال تراش دندان برای کامپوزیت

در ادامه پاسخ به آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ در اینجا ابتدا به صورت تیتروار به علل افزایش احتمال تراش دندان جهت کامپوزیت کردن می پردازیم و سپس هر مورد را توضیح داده و ابهام زدایی می نماییم.

  • تغییر رنگ و وجود لکه
  • بد ترتیبی و کج بودن ردیف دندان ها
  • درشت بودن دندان ها و بیرون زدگی

تغییر رنگ و وجود لکه :

زمانی که دندان ها به علت مواد خوراکی به خصوص مواد خوراکی رنگی تغییر رنگ می دهند مثلا به رنگ زرد می شوند و این تغییر رنگ شدید و مشهود است و یا دارای لکه می باشند،متخصص مقداری از سطوح دندان ها را می تراشد و لایه روکشی را روی آن ها می پوشاند.

بد ترتیبی و کج بودن ردیف دندان ها :

زمانی که ترتیب دندان ها یکنواخت نباشد و دندان ها میزان مشخصی از کجی را داشته باشند برای صاف شدن و در ردیف بودن دندان ها،مقداری از دندان ها تراشیده می شوند. این مورد در آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ تاثیر دارد

درشت بودن دندان ها و بیرون زدگی:

به هنگام وجود دندان های درشت و بزرگ و یا حتی دندان هایی که بیرون از ردیف قرار دارند،دندان ها تراشیده می شوند به گونه ای که به میزان مناسبی برسند تا همانند دندان های کناری شوند.

زمانی که دندانپزشک از تخصص برخوردار باشد،عوارضی برای دندان هایی که تراشیده می شوند به وجود نمی آید.

با اینحال اگر پزشکی از تخصص و تجربه کافی برخوردار نباشد ممکن است با تراشیدن مینای دندان در زمانی که نیاز به انجام اینکار وجود نداشته باشد سبب شود دندان های سالم هم دچار مشکل شوند؛همچنین اگر تراشیدن مینای دندان به میزان زیاد و فراتر از حد معمول و مورد نیاز برسد ممکن است باعث شود دندان های طبیعی،ضعیف و یا پوسیده شوند و به مشکل شدیدتری ختم شود.

در بخش های بالا پاسخ آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ در صورتی که بلی باشد شرح داده شد، برای تکمیل اطلاعات و یافتن مواردی که در آن ها نیازی به تراشیدن دندان نیست، ادامه مطلب کمک کننده حالتان خواهد بود.

آیا در تمامی موارد جهت کامپوزیت دندان را می تراشند؟

خیر. در بسیاری از موارد که مراجع دارای شرایطی که کمی پیش تر توضیح داده شد نبود، و واجد شرایط نرمال دندانی بود می توان کامپوزیت را بدون تراش دادن نصب نمود. البته این مورد نیازمند تخصص بالا در دندان پزشک است.

حال به سوال آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ پاسخ دادیم شرح آن به این شکل است که برای کامپوزیت دندان گاه دندان را تراش داده و گاه دست به مینای آن نزده و تراشی صورت نمی گیرد و این بستگی به شرایط مراجع و تخصص دندانپزشک دارد.

بهتر است هم اکنون جهت تکمیل اطلاعات بیشتر به جوانب دیگر کامپوزیت مثل مزایا و معایب آن اشاره کنیم تا شناختتان نسبت به این تکنیک زیبایی بیشتر گردد.

آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟

مزایای کامپوزیت دندان:

تا اینجا متوجه شدیم کامپوزیت زیبایی دندان ها را دو چندان کرده و اعتماد به نفس را در افراد با وجود لبخندی زیباتر افزایش می دهد.به طور خلاصه:

  1. سفید کردن دندان ها
  2. رفع شکستگی و کجی دندان ها
  3. یکسان کردن دندان های نامنظم
  4. احتمال تراش دندان برای کامپوزیت بسیار کم است
  5. و…

با توجه به پاسخ آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ تراش ندادن دندان از مزایای این روش است

معایب کامپوزیت دندان :

با وجود زیبایی ظاهری که در دندان ها شکل می گیرد باید توجه داشت که کامپوزیت پس از مدتی با گذشت زمان دچار تغییر رنگ می شود،حال آنکه

گفته شد وقتی دندان ها دارای لکه یا زردی باشند کمی از سطوح دندان های طبیعی را تراش می دهند تا تاثیر زیادی روی روکش کامپوزیتی ایجاد نکند،با این وجود این روکش کامپوزیتی در طول زمان تغییر رنگ می دهد. این مورد نیز در آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ اثر گذار است

عدم کاشت صحیح کامپوزیت و یا عدم بهداشت درست دندان ها از سوی بیمار می تواند سبب بروز عوارضی مانند عفونت لثه ها و پوسیدگی و کشیدن دندان ها شود.

ممکن است برخی بیماران نسبت به ابزارهای مورد استفاده برای کامپوزیت آلرژی داشته باشند و مشکلاتی در لثه شان مثل سوزش و تورم و..ایجاد شود.

از آنجا که کامپوزیت به اندازه دندان های طبیعی و روش لمینت مستحکم نیست احتمال اسیب و شکستگی روکش کامپوزیتی بالا می رود.

بنابراین نیاز است پروتکل ها و توصیه های پزشک از سوی بیمار به شکل جدی تری رعایت شود تا بروز عوارض احتمالی ای که ذکر شد به حداقل ممکن رسیده و یا اصلا رخ ندهند.

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه