درمان دندان درد در بارداری

درمان دندان درد در بارداری

بهترین روش درمان دندان درد در بارداری: شاید شاهد دندان درد در بارداری خود باشید. در این زمان باید بهترین درمان دندان درد در بارداری را پیدا نمایید تا در سریع ترین حالت ممکن درد خود را کاهش دهید. در این مقاله بهترین روش درمان دندان درد در بارداری را بررسی می کنیم. در ادامه [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

بهترین روش درمان دندان درد در بارداری:

شاید شاهد دندان درد در بارداری خود باشید. در این زمان باید بهترین درمان دندان درد در بارداری را پیدا نمایید تا در سریع ترین حالت ممکن درد خود را کاهش دهید. در این مقاله بهترین روش درمان دندان درد در بارداری را بررسی می کنیم. در ادامه به بررسی علل درد دندان در بارداری می پردازیم.

آیا حامگلی باعث دندان درد می شود؟

زمانی که خانمی باردار می شود، جنین او نیاز به کلسیم و مواد بسیاری دارد. کلسیم یکی از مواردی است که در دندان ها وجود دارد و زمانی که مقدار این ویتامین در دندان ها کاهش یابد و به جنین منتقل شود، قطعا شاهد دندان درد در بارداری خواهید بود. برای اینکه این مسئله صورت نگیرد باید با مشورت پزشک خود، قرص های کلسیم را مصرف نمایید تا دچار کمبود کلسیم نشوید. بهتر است از مسواک کشیدن مداوم قافل نشوید. حفظ تمیزی دندان و دهان در بارداری بسیار مهم است.

چگونه درد دندان در بارداری را کم کنیم؟

به دندانپزشک خود مراجعه نمایید:

اولین و مهمترین نکته مراجعه به دندانپزشک متخصص می باشد. در زمان بارداری اگر دردی در دندان خود احساس کردید، قطعا به سادگی کاهش نمی یابد و باید با مراجعه به متخصص و یافتن علل آن، درمان را انجام دهید.

طی یک جلسه دکتر متخصص علت دندان درد شما را تشخیص خواهد داد و مشکلات شما را بر طرف می کند. شاید در ادامه پیدا نمودن علل دندان درد نیاز باشد در چندین جلسه به درمان دندان درد در بارداری بپردازید.

ممکن است علت دندان درد پوسیدگی دندان یا عفونت دندان باشد. اگر چنین باشد و اوضاع هنوز پیشچیده نشده باشد ممکن است دندانپزشک برای پر کردن دندان یا عصب کشی دندان ممکن است به شما پیشنهاد مراجعه در سه ماهه  دوم بارداری را دهد.

درمان دندان درد در بارداری

 

جرمگیری دندان، پیشگیری:

شما می توانید پیش از اینکه شاهد درد دندان خود باشید برای پیشگیری اقدام نمایید. جرمگیری دندان یکی زا روش های پیشگیرانه و همچنین درمانی برای درد دندان می باشد شما در این روش می توانید جرم و پلاک دندان خود را به سادگی و بدون آسیب رسیدن به جنین، درمان کنید و از بین ببرید. بهتر است این روش را پیش از احساس دندان درد انجام دهید.

لازم به ذکتر است که به دلیل خطر ابتلا به التهاب لثه در دوران بارداری ، دندانپزشک شما حتی ممکن است در دوران بارداری جرمگیری مکرر دندان را توصیه کند.

برداشتن پلاک همچنین می تواند ناراحتی ناشی از تومورهای بارداری (رشد غیر سرطانی روی لثه) را کاهش دهد. فقط بدانید که تومور ممکن است تا بعد از زایمان برطرف نشود، و این طبیعی است.

تومور حاملگی بر روی دندان:

در بعضی از اوقات دندان شما سالم است و تنها به دلیل باردار شدن یک سری تومور حاملگی بر روی لثه و دندان شما پدیدار می شود.  این تومورها ممکن است با برخورد غذا به آن ها تحریک شده و درد ایجاد کنند. در این صورت ، دندانپزشک شما ممکن است به فکر برداشتن آن ها باشد، اما باید تا سه ماهه دوم یا سوم منتظر بمانید. این روش شامل بی حسی موضعی است تا ناحیه اطراف لثه شما بی حس شود.

5 روش خانگی برای درمان دندان درد در بارداری:

روش های خانگی بسیاری برای کاهش دندان درد وجود دارد که به بهترین این موارد اشاره می کنیم.  برای مثال ما جوش شیرین را داریم که درمان سریع دندان درد در بارداری به شمار می رود. محلول جوش شیرین در آب ولرم می توان محیط اسیدی دهان را خنثی کرده، باکتری های مضر را از بین برده و به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. با این حال برای تسکین دندان در باید از مسواک زدن با جوش شیرین خوددااری کنید زیرا به دندان آسیب وارد می کند. سایر روش های خانگی درمان دندان درد در بارداری در ادامه توضیح داده شده اند.

  استفاده از میخک برای دندان درد در بارداری:

قطعا نام گیاه میخک را برای کاهش التهاب و درمان بسیاری از موارد بدن شنیده اید . یکی از موثرین تسکین دهنده های دندان درد برای زنان باردار استفاده از میخک یا روغن میخک است. می توانید میخک را بجوید یا پنبه ای را آغشته به روغن میخک کرده و بر روی دندان بگذارید. خواص ضد میکروبی میخک می تواند فورا درد را آرام کند.

استفاده از پیاز برای درمان دندان درد در بارداری:

جویدن مقداری پیاز خام به مدت 3 دقیقه می تواند راه درمان درد دندان در بارداری باشد. در صورتی که دندان درد تا حدی است که مانع جویدن می شود، می توانید مقداری پیاز خام را بر روی دندانی که درد می کند قرار دهید. پیاز یکی از صیفی جاتی می باشد که رد درمان بسیاری از موارد از جمله سرماخوردگی و از بین بردن میکروب ها تاثیر بسیاری دارد.

درمان دندان درد در بارداری

استفاده از سیر برای درمان درد دندان در بارداری:

سیر یک درمان قدیمی برای تسکین دندان درد به شمار می رود. در دوران بارداری می توانید سیر را بجوید یا سیر له شده را بر روی دندان بگذارید. سیر حاوی آنتی بیوتیک و آلیسین است که باعث از بین بردن باکتری ها می شود. وقتی تعداد باکتری ها کاهش پیدا کند، درد دندان هم کمتر می شود. سیر درمانی یکی از روش های تسکین درد فوری به شمار می رود.

 استفاده از برگ های اسفناج برای دندان درد در بارداری:

برگ های اسفناج خام را بجوید یا بصورت له شده به طور مستقیم روی محل درد بگذارید. اسفناج از سبزی‌های بسیار مفید به شمار می‌رود، چون دارای کاروتین و مواد معدنی زیادی مانند کلسیم و پتاسیم است.

  اجتناب از مصرف غذاهای شیرین برای درمان دندان درد در بارداری:

برای درمان دندان درد در بارداری، باید از خوردن شیرینی و غذاهای حاوی شکر خودداری کنید، به این دلیل که این مواد منجر به افزایش پلاک دندانی و بیشتر شدن درد دندان می گردند. مواد شیرین و یا شکلات ها به دلیل داشتن قند بالا به پلاک ها و یا لثه شما برخورد می کنند و درد و مشکلات دندانی شما را بیشتر می کنند.

علت درد دندان در بارداری:

  • تغییرات هورمونیبدن در دوران بارداریتغییرات بسیاری را تجربه می کند و بارداری تاثیرات منفی و مثبتی بر روی بدن می گذارد. تغییرات هورمونی که در بدن بانوی باردار اتفاق می افتد باعث درد دندان می شود.افزایش استروژن و پروژسترون همانطور که ممکن است باعث بروز علائمی مانند تهوع و استفراغ شود، می‌تواند ما را در برابر پلاک دندان آسیب‌پذیرتر کند. تجمع پلاک می‌تواند علت اصلی التهاب و خونریزی لثه باشد که به آن ژنژیویت (التهاب لثه) حاملگی گفته می‌شود و تا ۷۵ درصد زنان باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. التهاب شدید لثه ممکن است باعث عفونت لثه و آسیب استخوان‌های نگهدارنده دندان و در نهایت از دست رفتن دندان شود.برای درمان دندان درد در بارداری بهتر است به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • رژیم غذایی پرکربوهیدرات:تمایل به مصرف خوراکی‌ها و تنقلات قندی یا پرکربوهیدرات، خطر پوسیدگی دندان و در نتیجه ایجاد حفره‌های دندانی را بیشتر می‌کند. در واقع به دلیل تغیییرات هورمونی و هوس هایی که بانوان باردار می کنند و با خوردن بیش از حد مواد کربوهیدرات دار باعث خرابی دندان ها می شود.
  • کمبود کلسیم :  یکی از مواد بسیار ضروری در بدن بانوان باردار است. از آنجایی که جنین کلسیم مورد نیاز خود را از بدن مادر تامین می نماید، در صورتی که مادر کلسیم کافی دریافت نکند. ممکن مینای دندان به مرور دچار پوسیدگی شود و در نهایت خرابی دندان را به همراه داشته باشد. که این موضوع می تواند موجب دندان دردهای شدید و غیرقابل تحمل شود. با رسیدن کلسیم کافی به بدن مادر، درمان دندان درد در بارداری نیز صورت می گیرد.
  • مسواک زدن نا مناسب:  از دیگر مواردی که ممکن است موجب درد دندان در این دوران شود. مسواک زدن نامناسب دندان ها است. از آنجایی که در دوران بارداری لثه و دندان ها به شدت حساس می شوند. در صورتی که از مسواک به درستی استفاده نشود، ممکن است موجب مشکلات دندان و ایجاد دندان درد شود.

درمان دندان درد در بارداری

 

پیشگیری از دندان درد در بارداری:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان : باید به طور مرتب دهان و دندان خود را تمیز نگه دارید و از مسواک و خمیر دندان مناسب استفاده کنید. در مسواک زدن حوصله داشته باشید و آن را با دقت انجام دهید.
  • استفاده از نخ دندان : روزانه حداقل یک بار تمام موادی که بین دندان های شما گیر کرده اند را با کمک نخ دندان خارج نمایید با اینکار علاوه بر پیشگیری از دندان درد، به درمان دندان درد در بارداری نیز کمک می کنید.
  • عدم مصرف خوراکی های شیرین و چسبنده تا حد زیادی از ایجاد آسیب به دندان ها جلوگیری می کند.
  • مصرف میوه و سبزیجات در طول روز و بین وعده های اصلی برای دندان و بدن مناسب است.
  • در دوران بارداری مصرف دخانیات را کنار بگذارید.
  • مصرف دهانشویه های دارای الکل در این دوران ممنوع می باشد.
  • غذاهای اسیدی را از سبد غذایی خود حذف کنید.

 

منبع: ایلنا خبرگذاری ایران

آیا ادامه شیردهی در حین انجام دندانپزشکی بی خطر است؟

بله شما می توانید با خیالی راحت در حین انجام کار های دندانپزشکی به کودک خود شیر دهید. هرچند به شما توصیه میکنیم در حین شیردهی و بارداری از انجام جراحی های سخت دندانپزشکی خودداری کنید.

 

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه