درمان فوری کیست دندان

درمان فوری کیست دندان

دریافت نوبت فوری برای ویزیت کیست دندان بهترین درمان فوری کیست دندان درد های دندانی فقط به علت عفونت ها و حفره های موجود در دندان نیست. این مشکلات ممکن است به دلیل مورادی باشد که انسان ها از آن آگاه نیستند. در بیشتر زمان ها دندانپزشکان توصیه می کنند به صورت هر 6 [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

بهترین درمان فوری کیست دندان

درد های دندانی فقط به علت عفونت ها و حفره های موجود در دندان نیست. این مشکلات ممکن است به دلیل مورادی باشد که انسان ها از آن آگاه نیستند. در بیشتر زمان ها دندانپزشکان توصیه می کنند به صورت هر 6 ماه یک چکاپ کامل از دندان هایتان انجام دهید تا در صورت وجود مشکل آن را برطرف نمایند. یک نمونه از مشکلاتی که ممکن است برای دندان ها ایجاد شود، کیست دندانی می باشد در این مقاله به بهترین درمان فوری کیست دندان اشاره می کنیم.

اهمیت درمان فوری کیست دندان (تخصصی)

بسیار مهم است که جهت درمان فوری کیست دندان به دندانپزشک متخصص و حرفه ای مراجعه نمایید، زیرا در صورت شدت یافتن ممکن است کیست دندان باعث بروز مشکلات بیشتر و پیچیده تری شود که فرایند درمان را سخت تر می کند، بنابراین به هیچ عنوان مراجعه به دندانپزشک حرفه ای و متخصص در این زمینه را نادیده نگرفته و به دنبال روش های خانگی درمان فوری کیست دندان نباشید زیرا نیاز است که متخصص به خوبی علت بروز کیست دندان را بررسی کرده و به صورت تخصصی به درمان آن بپردازد..

با روش های خانگی درمان فوری کیست دندان ممکن است برای مدت زمان کوتاهی شاهد کاهش درد کیست دندان باشید اما کیست دندان به خودی خود و با روش های خانگی درمان نشده و باید حتما در اسرع وقت جهت درمان تخصصی به دندانپزشک حرفه ای مراجعه نمایید.

بدین جهت می توانید با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نموده و به درمان فوری کیست دندان به صورت کاملا تخصصی بپردازید، اهمیت معاینه دندانپزشکی را برای درمان کیست دندان نادیده نگرفته و حتما به متخصص مراجعه کنید.

کیست دندان چیست؟ 

پیش از هر کاری باید با کیست دندانی آشنا شویم. مایعی که در حفره یا به صورت پاکتی در اطراف لثه قرار دارد و در ان مایع کلسترول قرار گرفته است. محتویات هر پاکت در هر فردی متفاوت است. در بعضی از افراد در این پاکت به صورت مایع و در بعضی دیگر به صورت نرم است. این کیست ها در اطراف دندان ها ایجاد می شوند و در ابتدا بی ضرر ظاهر می شوند، اما در صورت عدم درمان می توانند منجر به مشکلات سلامت دهان و دندان شوند. در ادامه به درمان فوری کیست دندان در خانه می پردازیم ولیکن مجددا توصیه می کنیم ابتدا حتما به دندانپزشک متخصص و حرفه ای جهت درمان فوری کیست دندان مراجعه کنید.

درمان فوری کیست دندان

چه مواردی باعث ایجاد کیست دندانی می شود؟

متخصصان دندانی کیست های دندانی را به دو صورت تقسیم بندی کردند: بعضی از طریق تصادف بوجود می ایند و بعضی دیگر از طریق پوسیدگی دندان ها. در پوسیدگی دندان که این کیست ها بوجود می آیند در چنین شرایطی، باکتری ها می توانند در کانال ریشه تکثیر شوند و باعث عفونت استخوان شوند. در نتیجه ممکن است کیست در نزدیکی ریشه دندان ایجاد شود.

یک سری دیگر از کیست ها که از طریق تصادف صورت می گیرند ممکن است پس از ضربه شدید بوجود بیایند. چنین حوادثی می تواند باعث مرگ دندان شود که در صورت عدم توجه و درمان منجر به تشکیل کیست دندانی می شود. درمان فوری کیست دندان توسط پزشکان صورت می گیرد.

درمان فوری کیست دندان

انواع کیست دندانی

در این بخش قصد داریم به انواع کیست دندانی اشاره کنیم، لازم به ذکر است که یادآور شویم حتما جهت درمان فوری کیست دندان به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

کیست‌های پری اپیکال

این نوع کیست را در نوک ریشه دندان ها مشاهده می کنیم در واقع ممکن است از طریق شکستگی، ضربه دندان، پوسیدگی دندان یا عفونت ایجاد می شود. با از بین رفتن بافت پالپ داخل دندان، التهاب این ناحیه می تواند باعث ترشح سموم و پر شدن کیست شود. این شایع ترین نوع کیست است که بیماران با آن مواجه می شوند و اغلب به عنوان کیست دندانی شناخته می شود. بهترین راه حل درمان فوری کیست دندان مراجعه به پزشک است.

کیست دندان عقل

ممکن است شما هم شاهد دندان عقل خود و درد هایی در انتهای فک خود باشید این نوع کیست را دنتی ژیروس می نامند که پس از رویش نصفی دندان عقل ان را مشاهده می کنیم . آنها معمولا در اطراف دندان عقل یافت می شوند. کیست‌های دنتی ژروس به عنوان کیست‌های فولیکولار نیز شناخته می شوند. دومین شکل رایج کیست های ادنتوژنیک رشدی خوش خیم هستند که از تجمع مایع بین کاهش اپیتلیوم مینای دندان و تاج دندانی که رویش نیافته ایجاد می شود. کیست‌های دنتی‌ژروس در محدوده سنی وسیعی با بیشترین فراوانی در دهه‌های دوم تا چهارم رخ می‌ دهند. کیست‌های دنتیژروس مرتبط با دندان نیش فک پایین، کمتر شایع هستند. شما می توانید در ادامه اقدام به درمان فوری کیست دندان کنید.

این نوع از کیست های دنتی ژروس معمولا به کنید پیشرفت می کنند و علائم خاصی را مشاهده نمی کنید. اگر کیست به اندازه بزرگ (قطر بیش از 2 سانتی متر) برسد، تورم، حساسیت خفیف، تحرک و جابجایی دندان ممکن است مشاهده شود.

کراتوسیست ها

کراتوسیست ها که نوع دیگری از کیست هایی هستند که از طریق ضربه بوجود می آیند نیز ممکن است به صورت ژنتیکی باشند. آنها همچنین تهاجمی هستند و دوباره ظاهر می شوند. حتی زمانی که با جراحی برداشته شده اند.

کیست پریودنتال

در راستای اهمیت درمان فوری کیست دندان توسط متخصص لازم است به کیست های پریودنتال اشاره کنیم، این کیست معمولا مملو از عفونت ها و باکتری ها هستند که ناشی از تمیز نشدن کامل دندان ها و لثه می باشد.  . پرداختن به کیستها همانطور که ظاهر می شوند مهم است. در غیر این صورت، ممکن است به دندان‌ها فشار وارد کنند، ردیف بایت را از بین ببرند، یا حتی باعث ایجاد مشکلاتی در استخوان فک شوند. علاوه بر این، اگر کیست عفونی شود، می تواند به یک آبسه مملو از چرک پر از باکتری تبدیل شود. و در سراسر دهان و بدن شما پخش شود. در ادامه به بررسی درمان فوری کیست دندان می پردازیم.

علائم کیست دندان

برای شناسایی کیست ها باید به شما بگوییم که معمولا توده هایی کوچک به صورت دایره ای هستند که دارای قطر 5 اینچ می باشند. کیست زیر پوست داخل لب پایین، درون گونه‌ها یا لثه‌ ها ایجاد می‌شود. کیست معمولاً بدون درد است، مگر آن که عفونی باشد. کیست کوچک ادنتوژنیک داخل فک بدون درد است. اگر کیست ادنتوژنیک بزرگ و عفونی شود، دردناک نیز خواهد شد. کیست باعث برجسته شدن استخوان فک، لق شدن و حرکت دندان نیز خواهد شد. شما می توانید در ادامه انواع درمان فوری کیست درمان را مشاهده کنید.

علائم کیست دندانی که بیماران باید به آن توجه داشته باشند موارد زیر است:

  • دندان‌های حساس یا دارای درد
  • فاصله بین دندان‌ها یا جابجایی دندان‌ها
  • لق شدن دندان‌ها
  • ناراحتی هنگام فشار آوردن روی ناحیه‌ای خاص از لثه
  • تورم لثه
  • بی‌حسی صورت (فشار کیست روی عصب)

اگر بیمار متوجه هر یک از این علائم شد احتمال داد که به کیست دندان مبتلا شده است، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود مشورت کند.

مشاوره و تشخیص کیست دندان 

مهمترین کار پیش از انجام مراحل درمانی برای کیست ها مشاوره می باشد.  . دندانپزشک بعد از معاینه و رادیوگرافی تشخیص صحیحی خواهد داشت. در مواردی که کیست بزرگ یا نزدیک ساختارها باشد، باید سی تی اسکن انجام شود تا تصویری سه بعدی به دست آید و بتوان از آن برای جراحی استفاده کرد. دندانپزشک مراحل جراحی و نتایج مورد انتظار را به بیمار توضیح می‌دهد.

پیشگیری از کیست دندان :

راه حتمی جلوگیری از آبسه دندان رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد؛ بیمار به این منظور باید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را جدی بگیرد، تغذیه خود را بهتر کرده و میوه‌ها و سبزیجات بیشتری را در برنامه غذایی خود قرار دهد. توصیه می شود جهت درمان فوری آبسه دندان به متخصص مراجعه شود.

درمان فوری کیست دندان

انواع درمان فوری کیست دندان

پیش از هرکاری برای درمان فوری کیست دندان به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در بعضی از شرایط کیست های دندانی کوچک با خوردن قرص های انتی بیوتیک و به صورت خود جوش از بین می روند.

یکی از روش های درمان کیست های التهابی، خوردن قرص های انتی بیوتیک می باشد که پزشک برای شما تجویز می کند. گاهی اوقات در صورت وجود درد، دندانپزشک برای کاهش درد مسکن تجویز می کند. اگر اندازه کیست بزرگ باشد و با دارو قابل درمان نباشد، کیست دندان را با جراحی خارج می کند.

درمان فوری کیست دندان با روش های خانگی:

در این بخش به برخی راه های درمان خانگی کیست دندان اشاره می کنم ولیکن فراموش نکنید که درمان فوری کیست دندان باید توسط دندانپزشک حرفه ای انجام گیرد..

1.کمپرس آب گرم

در صورتی که شاهد تورم در قسمت لثه خود بودید می توانید از کمپرس اب گرم برای کاهش ان استفاده نمایید. با قرار دادن کمپرس آب گرم بر روی لثه یا پوست مایع داخلی با سرعت در بدن جذب می شود. درحالتی که تورم از بین نرفت حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید.

2.روغن درخت چای

روغن چای یکی دیگر از مراحل و روش های خانگی برای درمان کیست دندان می باشد. طبق مطالعات علمی روغن درخت چای حاوی خواص ضدباکتری بوده و برای رفع عامل عفونی تاثیر بسزایی دارد. شما می توانید مقداری از روغن را با اب رقیق نمایید و با استفاده از پنبه یا پارچه کتانی محلول را بر روی کیست قرار دهید.

3.سرکه سیب

احتمالا از مادر بزرگ های خود شنیدید که از سرکه سیب برای درمان بسیاری از موارد دندانی استفاده می کردند. به عنوان مثال: سرکه سیب برای درمان خارش سر، برای ضد عفونی کردن مواد و محصولات مختلف و برای شست و شوی ظروف بسیار کارامد و موثر است.

سرکه سیب دارای خواص بسیاری می باشد که برای درمان فوری کیست دندان پیشنهاد می شود. ترکیب سرکه و آب برای رفع کیست دندان معجزه می کند. سرکه سیب که همانند روغن چای دارای خواض ضدباکتری می باشد می تواند یک روش خانگی موثر برای کاهش درد و تورم کیست دندان به حساب آید. سعی کنید چندین بار در طول روز از این ترکیب استفاده کنید.

4.آب نمک

قطعا رد بسیاری از مقالات دندانپزشکی خواندید که از محلول اب و نمک به عنوان درمانگر عفونت استفاده می کردند.  محلول آب نمک همانند یک دهانشویه طبیعی بوده که زخم های لثه، روی لب و دندان را خیلی سریع برطرف می نماید. روزانه سه مرتبه شست و شوی دهان با آب نمک بهترین گزینه برای رفع کیست دندان خواهد بود.

5.زردچوبه

بسیاری از ادویه ها زا جمله زردچوبه باری درمان اختلالات و مشکلات عفونت دندان استفاده می شود. با مخلوط کردن یک قتشق چای خوری زردچوبه با مقداری شیر خمیری ساخته می شود که مرهم عالی برای کاهش درد و تورم است. علاوه براین استفاده از آب زردچوبه برای پیشگیری از بزرگ شدن کیست های دهانی گزینه مناسبی خواهد بود.

6.روغن میخک

یکی دیگر از درمان های خانگی برای درمان فوری کیست دندان روغن میخک می باشد که ریشه قدیمی دارد. تنها کافی است که روغن میخک را با کمک یک توپ پنبه بر محل کیست دندان قرار دهید.

درمان فوری کیست دندان

آیا کیست و عفونت یکی هستند؟

برای پاسخ به یان سوال باید بگوییم که خیر! کیست هاو عفونت یکی نیستند. در بسیاری از مواقع عفونت ها دردناک هستند. آبسه های عفونی اغلب همراه با تورم هستند. فیستول های چرکی که ترشحات چرکی از آن ها بیرون می آید کیست نیستند. لازم به ذکر است که عفونت ممکن است به وسیله مکانیسمی دسته ای از سلول ها را تحریک کرده و باعث ایجاد کیست شود ولی این دو کاملا با هم تفاوت دارند.

وقتی، زمانی از پوسیدگی یا ضربه ای که منجر به مرگ پالپ (محتویات کانال های عصبی) شده است بگذرد، ممکن است در ریشه آن یک ضایعه به وجود بیاید.

در بیشتر مواقع این مورد به صورت عادی قابل دیدن نیست و فقط در عکس برداری دیده می شود. گرانولوم توانایی تبدیل شدن به کیست یا آبسه در آینده را دارد. البته درناک نیست ولی ممکن است در اثر ضربه به دندان کمی درد داشته باشد یا حسی متفاوت را تجربه کنید. بهتر است برای درمان فوری کیست دندان اقدام نمایید.

کیست های دندان چه عوارض دیگری دارند؟

کیست های دندانی معمولا عفونی و دردناک می شوند. همچنین می توانند به آبسه تبدیل شده و تورم و برآمدگی در فک ایجاد کنند در این صورت ممکن است بیمار دچار تب و بی حالی شوند. اگر کیست ها درمان نشوند به دلیل وجود حفره های خالی از استخوان در فک، ممکن است استخوان فک را در مقابل ضربه ضعیف کنند. بهتر است برای درمان فوری کیست دندان اقدام کنید.

همانطور که در قسمت های بالا گفتیم در صورتی که کیست های دندانی درمان نشوند ممکن است مشکلات بسیاری را ایجاد کنند. به تدریج، باعث عوارضی همچون: پاراستزی (بی حسی)، تحلیل ریشه و لقی دندان ها شوند. وقتی عبارت کیست را از دندان پزشکان می شنوید اصلا نترسید.

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه