عصب کشی چیست؟

عصب کشی چیست؟

عصب کشی چیست؟ عصب کشی دندان یا روت کانال یکی از پروسه های دندانپزشکی است که برای دندان های خراب استفاده می شود. در این پروسه درمانی به جای کشیدن دندان، قسمت عفونت و پوسیدگی دندان را از بین می برند و با ماده ای پر می کنند. زمانی از این روش درمان استفاده می [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

عصب کشی چیست؟

عصب کشی دندان یا روت کانال یکی از پروسه های دندانپزشکی است که برای دندان های خراب استفاده می شود. در این پروسه درمانی به جای کشیدن دندان، قسمت عفونت و پوسیدگی دندان را از بین می برند و با ماده ای پر می کنند. زمانی از این روش درمان استفاده می شود که خرابی و پوسیدگی به ریشه دندان رسیده باشد.

دندان درد و یا خرابی دندان یکی از مواردی است که برای همه افراد پیش آمده است، زمانی که این خرابی به ریشه دندان برسد به تنهایی با پر کردن دندان حل نمی شود و دندانپزشک معالج باید دست به عصب کشی بزند.

حال عصب کشی چیست؟ در واقع بخش نرم و داخلی دندان که به ریشه متصل است را خالی از میکروب و پوسیدگی می کنند و به جای آن از مواد مخصوص استفاده می کنند و جایگزین قسمت خراب می کنند.

مراحل عصب کشی چیست؟

در واقع پروسه درمانی عصب کشی در مطب و یا کلینیک دندانپزشکی انجام می شود. بهتر است یک کلینیک دندان پزشکی خوب برای انجام خدمات عصب کشی خود انتخاب کنید. بهتر است محل زندگی شما به مرکز زیبایی دندان شما نزدیک باشد .

پروسه درمانی عصب کشی زمان بر است و بهتر است بعد از انجام این عمل به نزدیک ترین محل برای استراحت مراجعه کنید.

  • مرحله اول تزریق بی حسی: دندانپزشک برای اینکه شما احساس درد نکنید، به دندان معیوب بی حسی می زند. در واقع این بی حسی از طریق آمپول به ریشه دندان منتقل می شود و برای مدت زمانی آن را بی حس می کند. پس از عملی شدن این کار، لثه ها به شیوه موضعی بی‌حس می‌شوند. اگر عفونت و پوسیدگی دندان ها زیاد باشد، ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای بی حس شدن دندان داشته باشید.
  • مرحله دوم برداشتن پالپ دندان: زمانی که لثه شما بی حس شد، دندانپزشک بی حس شدن آن را چک می کند و در ادامه شکاف کوچکی ایجاد می کند تا پالپ دندان را ببنید. هنگامی که پالپ آلوده یا آسیب دیده در معرض دید قرار گیرد، متخصص با استفاده از ابزارهای ویژه‌ای به نام فایل دندانپزشکی (files)، آن را به دقت برمی‌دارد تا به کانال عصبی دندان برسد، بعد از آن عصب دندان را با دقت زیاد خارج می‌کند.
  • مرحله سوم تمیز کردن دندان: مرحله سوم عصب کشی دندان، به این صورت است که پس از برداشتن مغز و پالپ دندان، دندانپزشک کانال باز شده را با یک آنتی بیوتیک موضعی پوشش داده تا عفونت ایجاد شده را سرکوب کند و مانع از تشدید و عود مجدد آن شود. پس از تمیز کردن و ضد عفونی شدن کانال ها، متخصص دندان را با خمیر سیلر و ماده ای لاستیک مانند به نام گوتاپرکا پر می‌کند. دندانپزشک همچنین ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی را برای مدیریت و اطمینان از سرکوب عفونت برای شما تجویز کند.
  • مرحله چهارم پر کردن: دندان پزشک در این مرحله با پر کردن شکافی که در قسمت قبل ایجاد کرده بود، به صورت موقتی آن را پر می کند تا بزاق دهان به این قسمت وارد نشود، بعد از گذشت مدتی از عصب کشی، از آنجایی که دندان دیگر مثل قبل مقاوم و محکم نیست، لازم است که برای حفظ آن از روکش دندان استفاده کنید.

مراحل عصب کشی

عصب کشی چیست؟ چه زمانی به عصب کشی نیاز داریم؟

همانطور که در قسمت های بالا گفتیم، دندان زمانی که ریشه آن ملتهب شود و یا عفونت کند نیاز به عصب کشی پیدا می کند. در صورتی که پالپ یا مغز دندان یا همان ریشه دندان از بین رفته باشد، دندانپزشک می تواند به تاج دندان دست نزند و فقط قسمت پالپ آسیب دیده را از بین ببرد.

علل عمده نیاز به اعصاب کشی دندان، شامل موارد زیر است:

  • پوسیدگی عمیق به دلیل عدم رسیدی و درمان سوراخ ها و حفرات دندان
  • انجام چندیدن پروسه درمانی دندانپزشکی روی یک دندان
  • بروز ترک در دندان
  • وارد شدن آسیب و شکستن دندان در اثر تصادف و هر حادثه دیگری
  • نشت پرکردگی قدیمی، که باعث بوجود آمدن پوسیدگی در زیر مواد شده است.

عصب کشی چیست؟ آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

در قسمت های بالا به سوال عصب کشی چیست؟ پاسخ دادیم. بسیاری از بیماران فوبیا و ترس از دندان پزشکی دارند. ممکن است این افراد برای انجام خدمات دندان خود به مرکز های دندانپزشکی نا مناسبی مراجعه کرده باشند و در هنگام عمل ها احساس درد کرده باشند.

در طول انجام عمل عصب کشی دندان، شما بیدار خواهید بود و به کمک بی حسی های موضعی ریشه و لثه دندان شما بدون حس خواهید بود. در ص.رتی که احساس درد کردید می توانید به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا مدت زمان بیشتری برای بی حس شدن لثه شما صرف کند.

اما داروهای بی‌حس کننده باکیفیت، باعث  می‌شوند هیچ گونه دردی نداشته باشید بنابراین نگران این نباشید که عصب کشی دندان، درد دارد یا نه.

تنها دردی که ممکن است حس کنید، در زمان تزریق آمپول بی حسی است و پس از آن هیچ دردی را حس نخواهید کرد.

مراحل عصب کشی

عصب کشی چیست و چه مراقبت هایی نیاز دارد؟

پس از اتمام مراحل و انجام عصب کشی دندان، ممکن است بعد از بین رفتن بی حسی، احساس درد داشته باشید. ممکن است در قسمت عصب کشی احساس تورم کنید در این زمان دندانپزشک به شما دارو های ایبوپروفن و یا استامینوفن می دهد و نکاتی را در مورد مراقب پس از عصب کشی به شما یادآور می شود.

  • اگر درد دندان و لثه شما شدید شد یا بیش از چند روز ادامه داشت، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • از جویدن مواد غذایی و خوراکی ها با دندان آسیب دیده که به تازگی آن را عصب کشی کرده اید خودداری کنید.
  • حتما دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید برای شستشوی دندان ها استفاده کنید.
  • لازم به ذکر است پس از گذشت چند روز و هماهنگی با دندانپزشک خود باید برای روکش دندان اقدام کنید

البته لازم به ذکر است که پروسه عصب کشی اختلال زیادی در زندگی روزمره شما ایجاد نمی کند و می توانید پس از گذشت یک روز به زندگی خود ادامه دهید اما بهتر است از جویدن و خوردن غذا های سفت پرهیز کنید.

چه مدت پس از عصب کشی امکان خوردن غذا وجود دارد؟

همانطور که رد قسمت بالا به سوال عصب کشی چیست پاسخ دادیم، لازم از بگوییم که پس از فرایند درمانی عصب کشی لب‌ها، دندان‌ها، گونه و یا زبان شما ممکن است تا چند ساعت بعد از درمان بی حس باشند.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی، باید از خوردن نوشیدنی‌های گرم و جویدن تا زمانی که بی حسی کاملاً از بین رود، خودداری کنید. در حال بی حسی ممکن است گونه یا لب خود را گاز بگیرید یا بسوزانید.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که 30-40 دقیقه بعد از عصب کشی صبر کنید و از خوردن یا نوشیدن اجتناب کنید. این کار اجازه می‌دهد مواد ناحیه پر شده سفت شود.

عصب کشی چیست؟

علائم عفونت در پالپ دندان چیست؟ عصب کشی چیست؟

شایع ترین علائم عفونت پالپ دندان که نشان می‌دهد شما به عصب کشی نیاز دارید، عبارت است از:

  • احساس درد متوسط تا شدید در دندان هنگام جویدن غذا
  • تورم و احساس گرما در لثه ها
  • لقی دندان
  • احساس درد هنگام نوشیدن مواد خیلی سرد یا خیلی گرم

در این زمان بهتر است به یک دندانپزشک خبره در این زمینه مراجعه نمایید تا از دندان های شما عکس بگیرد و از خرابی و عفونت آن قسمت مطلع شود. با مراجعه به مرکز عرشیان که یک کلینیک زیبایی در شرق تهران است، می توانید تمامی سوالا خود مربوط به عصب کشی چیست را بپرسید و مشاوره رایگان بگیرید.

هزینه عصب کشی در 1402:

به علت نوسانات قیمت هزینه عصب کشی متفاوت می باشد اما شما می توانید با شماره های موجود تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. همچنین می توانید برروی لینک قیمت عصب کشی دندان کلیک کنید و  از قیمت دقیق مطلع شوید.

کلینیک عرشیان با سابقه بالا در زمینه خدمات زیبایی و درمانی دندان، آماده خدمت رسانی به تمامی مشتریان در زمینه عصب کشی ، بلیچینگ، کامپوزیت و لمینت دندان  می باشد.

این مرکز از بهترین و با کیفیت ترین مواد موجود در ایران استفاده می نماید و با داشتن کادری مجرب و تخصصی در زمینه زیبایی دندان تمامی خدمات مورد نیاز شما را انجام می دهند.

کلینیک عرشیان با شرایط  اقساطی که برای مشتریان خود در نظر گرفته است، برای رفاه حال مشتریان می کوشد. شما می توانید هزینه های درمانی و زیبایی خود را با شرایط اقساطی و نقدی پرداخت کنید.

در این مقاله به سوال عصب کشی چیست پرداختیم و با مراقبت های پس از آن آشنا شدیم. امید است پاسخ خود را در این مقاله گرفته باشید. برای اطلاع از درد دندان پس از عصب کشی می توانید کلیک کنید.

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه