قاتل دندان درد

قاتل دندان درد

منتشر شده در: 21 تیر 1403دسته بندی: مقالات دندان پزشکیبدون ديدگاه on قاتل دندان درد

برای دریافت نوبت فوری دندانپزشکی کلیک کنید. 9 قاتل دندان درد همه افراد تاکنون یکبار از دندان درد چه در روز و چه در شب رنج بردند. دندان درد یکی از مشکلات عمده ای است که به دلایل مختلف ممکن است برای افراد پیش بیاید. در این مقاله به بهترین قاتل دندان درد و [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

9 قاتل دندان درد

همه افراد تاکنون یکبار از دندان درد چه در روز و چه در شب رنج بردند. دندان درد یکی از مشکلات عمده ای است که به دلایل مختلف ممکن است برای افراد پیش بیاید. در این مقاله به بهترین قاتل دندان درد و دلایل عمده دندان درد آشنا می شویم در ادامه با ما همراه باشید. می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله درمان سه سوته دندان درد نیز مراجعه نمایید.

درمان سه سوته دندان درد

درمان سه سوته دندان درد

شاید این سوال پیش آید که درمان سه سوته دندان درد چیست؟ و چه کار کنیم تا درد دندان هایمان کاهش یافته و از بین برود؟ لازم به ذکر است که قاتل دندان درد شدید نیز تنها روش های درمانی تخصصی توسط دندانپزشک حرفه ای و مجرب می باشد که می تواند به درمان سه سوته دندان درد بپردازد، به همین سبب توصیه می کنیم جهت درمان مشکلات دندانی حتما به متخصصین مربوطه مراجعه کنید که بدین جهت کافیست با عرشیان کلینیک تماس گیرید..

لذا به سبب اینکه برخی افراد شرایط لازم برای مراجعه سریع به دندانپزشک را ندارند، در ادامه به برخی روش های موثر یا به اصطلاح قاتل دندان درد خانگی اشاره می کنیم تا پیش از مراجعه به دندانپزشک بتوان میزان درد دندانی را کاهش داد.

ولیکن یادآور می شویم که درمان سه سوته دندان درد تنها از سوی متخصصین مربوطه امکان پذیر بوده و روش هایی که به آن ها اشاره می کنیم موقتی هستند و به عنوان درمان اصلی در نظر گرفته نمی شوند.

اهمیت معاینه دندانپزشکی را نادیده نگرفته و سعی کنید در سریع ترین زمان برای درمان سه سوته دندان درد حتما به درمانگر متخصص مراجعه کنید، کافیست جهت دریافت نوبت معاینه با ما تماس گیرید.

چرا دندان درد را جدی بگیریم؟

در واقع درد یکی از نشانه های مشکلات جدی در بدن می باشد. زمانی که درد را در قسمتی از بدن احساس می کنیم نشان دهنده مشکلی در آن قسمت می باشد. تاکنون به این مورد فکر نمودید که اگر در را احساس نمی کردیم، چه مشکلاتی در بدن اتفاق می افتاد و با خبر نمیشدیم؟

قطعا اگر سیستم های عصبی درد را نشان نمی دادند تاکنون نسل بشر منقرض شده بود. این مورد دقیقا در مورد دندان درد نیز صدق می کند. زمانی که رد قسمتی از لثه یا دندان احساس در می کنیم نشانه بروز مشکلی در آن قسمت می باشد. در یک سری از این درد ها نیاز به مراجعه فوری به پزشک می باشد اما در بعضی از موارد نیز می توان با روش های خانگی درد را منحل کرد تا بعدا به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به روش هایی با عنوان قاتل دندان درد یا روش های درمان سه سوته دندان درد در خانه نیز اشاره می کنیم.

قاتل دندان درد

علت های دندان درد

جهت درمان سه سوته دندان درد لازم است که بررسی شود علت بروز درد دندان چیست؟ بنابراین به برخی از علل دندان درد اشاره می کنیم که مهم است توسط دندانپزشک متخصص بررسی و تشخیص داده شوند..

از جمله برخی علل بروز درد در دندان ها عبارتند از:

  • آسیب به دهان یا فک ناشی از ضربه شدید به ناحیه صورت
  • شکستگی، لب پر شدگی یا ترک خوردگی دندان (و به دنبالش تحریک اعصاب و تجربه دندان درد)
  • عفونت سینوس یا تخلیه عفونت (هر دو باعث درد در ناحیه دهان میشن)
  • پوسیدگی شدید دندان که باعث تحریک و حتی عفونت بخش نرم دندان (که شامل اعصاب و عروق خونی داخل دندان هست)
  • از بین رفتن بخش یا تکه ای از پر کردگی قدیمی که می تواند اعصاب دندان رو در در معرض تحریک قرار دهد
  • آبسه دندان یا لثه
  • فرو رفتن جسم یا شی تیز در لثه یا دندان پوسیده
  • رویش دندان شیری یا دائمی
  • نهفته یا نیمه نهفتگی دندان ها (مخصوصا دندان عقل و نیش که حتما برای تسکینش بخش قاتل دندان درد رو روش پیاده کنید)
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی که معمولا با درد مزمن همراهه
  • بیماری لثه (شامل التهاب و عفونت)
  • دندان قروچه
  • کیست دهان و دندان
  •  اگر درد به علت پوسیدگی ریشه دندان و یا سطح روی دندان باشد، استفاده از خمیردندان های مخصوص دندان­ های حساس میتواند به شما کمک کند. برای اینکار میتوانید آن را به صورت عادی استفاده کنید و یا اینکه آن را روی ریشه­ی دندانی که معلوم شده است بمالید. اینکار میتواند تا چند روز جواب بدهد. اما اگر این روش موفقیت آمیز نبود، ممکن است دندانپزشک شما بتواند آن ریشه را خارج کند و یا از داروهای قوی تر برای تسکین شما استفاده کند.

درمان سه سوته دندان درد

چرا درد دندان در شب بیشتر می شود؟

ممکن است در هر ساعت از شبانه روز شاهد دندان درد باشید اما این درد در شب بیشتر تشدید می شود. درد دندان بسایر کلافه کننده است و گاهی اوقات منجر به نخوابیدن افراد می شود. دندان درد در سنین نوجوانی نیز یکی از مواردی است که کنترل نمودن آن بسیار سخت است. شما ابتدا باید علت دندان درد را تشخیص دهید و فورا به پزشک مراجعه نمایید.

  • غذا هایی که برای شام میل می کنید:

یکی از علت های اصلی درد شبانه دندان، شام هایی است که اخر شب خورده می شوند. در واقع غذا هایی که بسیار تند باشند و یا بسیار داغ باشند منجر به درد دندان می شوند. این نوع غذا ها باعث تحریک اعصاب دندان می شوند و باید از خوردن این نوع غذا ها پرهیز کنید. از همین رو در ادامه به بهترین قاتل دندان درد اشاره می کنیم.

  • دراز کشیدن

زمانی که دراز می کشید خون بسیار بیشتری به سمت مغز پمپاژ می شود و اعصاب نیز بیشتر تحریک می شوند. پمپاژ شدن این حجم از خون باعث می شود که شما درد ضربان داری در اطراف دندانی که از قبل درد می کرد تجربه کنید. برای همین است که ما معمولا با دندان درد شبانه با کلی درد از خواب  بیدار می شویم.

درمان سه سوته دندان درد

قاتل دندان درد در شب

تنها با مسواک زدن نمی توان از دندان ها مراقبت نمود بلکه باید موارد بسیاری را مورد نظر بگیرید تا دندان ها سالمی داشته باشید. در برخی موارد بعضی از بیماری‌ها باعث می‌شوند دندان‌ها خراب شوند و بالعکس خرابی دندان‌ها باعث می‌شود بیماری‌هایی هم به وجود بیایند. در نتیجه باید به خوبی از ذندان های خود مراقبت کنید تا مشکل جدی برای دندانتان پیش نیاید. دندانپزشک با توجه به علت زمینه‌ای درد، بهترین درمان دندان درد را به شما پیشنهاد می‌دهد. از آنجا که ممکن است چند روز طول بکشد تا بتوانید از دندانپزشک وقت بگیرید، می‌توان با درمان‌های خانگی به صورت موقت درد دندان را تسکین داد.

یکی از روش ها برای درمان سه سوته دندان درد نیز  استفاده از مسکن های کاهش درد دندان می باشد.  استفاده از ایبوپروفن و استامینوفن می‌تواند دندان درد خفیف را تسکین ‌دهد. خمیر یا ژل‌ بی‌حس‌کننده هم با درمان دندان درد شبانه به خوابیدن شما کمک می‌کند. فقط مراقب باشید که از محصولات حاوی بنزوکائین برای کودکان زیر ۲ سال استفاده نکنید.

🔴 همچنین مهم است که بدون مشورت با متخصصین مربوطه به مصرف هیچ دارویی حتی داروی بدون نسخه نپردازید زیرا شما علت و منبع درد را نمی دانید و استفاده خودسرانه از دارو و قرص ممکن است منجر به مشکلات شدیدتری گردد، درمان سه سوته دندان درد باید توسط دندانپزشک متخصص انجام گیرد و به هیچ عنوان برای رفع سریع درد به مصرف خودسرانه قرص و دارو نپردازید، مهم است که با متخصصین دندانپزشکی پیش از هرگونه اقدامی صحبت کرده و مشورت بگیرید.

می توایند در هنگام دراز کشیدن سر خود را بالاتر از بدن خود قرار دهید تا مقدار خون کمتری پمپاژ شود.

اگر خون در سرتان جمع شود، ممکن است شدت درد افزایش یابد.از خوردن غذاهای اسیدی، سرد یا سفت درست قبل از خواب خودداری کنید. مصرف این غذاها می‌تواند باعث تشدید دندان درد ‌شود.دندان‌های خود را با دهان‌شویه بشویید. برای ضدعفونی کردن و بی‌حس کردن دندان‌ها از دهان‌شویه حاوی الکل استفاده کنید. شما می توانید با این راهکار ها قاتل دندان درد خود بوده و به درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان بپردازید.

استفاده از میخک به عنوان قاتل دندان درد:

یکی از بهترین ترکیبات برای قاتل دندان درد استفاده از میخک می باشد. در واقع یونیجول سبب بی حسی منطقه مورد نظر می‌شود. میخک به سه شکل پودر شده، مایع و عصاره قابل تهیه و استفاده است. میخک یکی از قاتل های دندان درد می باشد.

ابتدا پودر میخک را تهیه نمایید و در ادامه با قمداری اب ترکیب کنید تا خمیری بدست اید در ادامه با بزاق دهان شما مخلوط می شود و به کاهش درد شما کمک می کند. یا با استفاده از جوانه کامل خشک شده میخک برای تسکین درد دندان استفاده کنید، ۲ یا ۳ گل آن را در محل دردناک دندان قرار دهید و به مدت چند دقیقه نگه دارید.

در این حالت گل میخک کم کم توسط بزاق در دهان نرم می‌شود و باعث بی حسی موضعی می‌شود. پس از گذشت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه میخک را درآورده و دیگری را جایگزین کنید. برای استفاده از روغن میخک یک تکه پنبه را آغشته به روغن کرده و آن را در محل درد قرار دهید و آهسته مالش دهید. در صورتی که درد دندان از عصب باشد این شیوه بسیار مؤثر است

استفاده از چای کیسه‌ای نعنا فلفلی:

یکی از کاربرد های چای کیسه ای نعنا فلفلی برای بی حس کردن منطقه پر درد می باشد. افرادی که لثه‌های حساسی دارند، می‌توانند با استفاده از چای کیسه‌ای نعنا فلفلی میزان التهاب را تا حد زیادی کاهش دهند. قاتل دندان درد استفاده از چایی نعنا فلفلی می باشد.

استفاده از آب نمک به عنوان قاتل دندان درد:

از گذشته همه ما شنیدیم که از اب و نمک به عنوان یک کاهش التهاب استفاده می شود. آب نمک با توجه به کاهش بار میکروبی دهان، می‌تواند سبب کاهش عفونت و درد بیمار شود. برای این کار بهتر است آب را بجوشانید و یک قاشق غذا خوری در یک لیوان آب جوشیده ریخته و صبر کنید تا خنک شود سپس آن را در فضای دهان غرغره کنیم.

قطعا شنیدید که گذاشتن نمک بر روی مکانی که التهاب دارد، التهاب و قرمزی را کاهش می دهد. این مورد در دندان درد نیز صدق می کند و به عنوان قاتل دندان درد نیز می توان استفاده نمود.

درمان سه سوته دندان درد

استفاده از سیر به عنوان قاتل دندان درد

یکی دیگر از قاتل های دندان درد قطعا سیر می باشد که خاصیت ضد باکتریایی نیز دارد.با خاصیت ضد باکتریایی که دارد سبب کاهش کیکروب های موجود در دهان می شود و به کاهش التهاب می انجامد. به دو صورت می‌توان از سیر استفاده کرد، در روش اول برای درمان سه سوته دندان درد، یک حبه سیر را له کنید و با نمک مخلوط و سپس این ترکیب را روی دندان خود بگذارید. روش دوم شما می‌توانید یک حبه سیر خام را با همان دندانی که درد می‌کند، بجوید تا درد دندان کاهش یابد. (تکرار بین ۲ الی ۳ بار در روز)

استفاده از کمپرس آب یخ به عنوان قاتل دندان درد

کمپرس سرد به کاهش درد های دندانی شما کمک شایانی می کند. با این روش درد دندان خود را کاهش دهید. می‌توانید مقداری یخ را درون کیسه پلاستیکی بریزید و بهتر است یک حوله به دور آن بپیچید. در ادامه آن را حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی بخش خارجی دهان خود بگذارید تا درد کاهش پیدا کند.‌

  • استفاده از زردچوبه به عنوان قاتل دندان درد:

ادویه های زیادی در دنیا وجود دارند که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارند که یکی از انها زردچوبه می باشد که از قدم الیام از ان استفاده می شد. یک قاشق چایخوری زردچوبه را با مقدار کمی آب به شکل خمیر درست کنید و آن را روی یک پنبه قرار دهید. سپس پنبه آغشته به خمیر زردچوبه را روی دندان خود نگه دارید.

در روش دیگر می‌توان با جوشاندن پودر زردچوبه، میخک و آب می‌توانید دهان شویه زردچوبه ایجاد کنید. این دهانشویه علاوه بر کمک به درمان التهاب لثه و بیماری های پریودنتال، می‌تواند به طور کلی به کاهش التهاب و درد کمک کند.

جالب است بدانید که زردچوبه یکی از مواردی است که برای قطع خونریزی از آن نیز استفاده می شود.

استفاده از قرص مسکن:قاتل دندان درد

قطعا شما هم تا کنون به پزشک برای کاهش درد های خود مراجعه کردید و چندین ورق قرص مسکن در خانه شما پیدا می شود. شما می‌توانید برای درمان دندان درد شدید از قرص‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. توجه کنید که افراد زیر ۱۶ سال نباید از قرص آسپرین استفاده کنند. همچنین در مورد استفاده از دارو برای درمان دندان درد در بارداری باید با پزشک مشورت کرد.

شما می توانید با مصرف ایبوپروفن به صورت هر 8 ساعت قاتل دندان درد خود باشید اما بدانید که باید درد دندان توسط متخصص دندانپزشک بررسی شود و بدون مشورت با دندانپزشک به مصرف دارو و قرص نپرداخت.

درمان سه سوته دندان درد

پیشگیری از دندان درد

بهتر است پیش از گرفتن دندان درد به فکر قاتل دندان درد خود باشید و به وسیله روش هایی از درد دندان خود پیشگیری کنید تا نیاز به استفاده از روش های درمان سه سوته دندان درد به حداقل برسد.

  • مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز به مدت حداقل ۲ دقیقه
  • کاهش مصرف غذاها و خوراکی‌های شیرینی
  • استفاده از نخ دندان به طور مرتب
  • سیگار نکشیدن
  • مراجعه‌ی منظم به دندانپزشک
  • اگر دندان درد شما بیش از یک یا دو روز طول کشید، باید هرچه سریع‌تر برای تشخیص مشکل و درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • اکثر دردهای دندانی به علت پوسیدگی دندان و تحریک عصب آن میباشد. اگر ریشه دندان ها هنوز سالم باشند، در این موارد معالجه‌ی ریشه(عصب کشی)، و در غیر اینصورت کشیدن دندان درمان نهایی است. بهتر است با مراجعه به پزشک قاتل دندان درد خود باشید.

2- آبسه‌ی حاد؛ این مورد که ممکن است شما هم تاکنون با ان سر و کار داشته باشید بسیار دردناک می باشد. درمان باید تا خوابیدن آبسه و خارج شدن از وضعیت حاد که با دارو قابل انجام است به تعویق افتد. درمان ریشه یا کشیدن دندان راه درمانیست. با استفاده از روش های خانگکی قاتل دندان درد خود باشید.

3- درد ناشی از دندان عقل نهفته؛ دندان عقل در صورتی که بخواهد رویش کند قطعا با درد همراه است و این درد قابل تحمل نیست. درمان این موارد جراحی و خارج کردن دندان نهفته میباشد. البته گاهی دردها بصورت دوره‌های محدود و زمانی منقطع میباشد که سن فرد مهم است و نیز گاهی بصورت دوره ای دردها می آیند و میروند. در این موارد میتوان صبر کرد تا رویش دندان تا حدی انجام شود.

4- درد ناشی از آبسه‌ی مزمن؛ در ابسه های مزمن که معمولا التهابی هستند دکتر دندانپزشک ابسه دندان را تخلیه می کند.. سپس با تجویز آنتی بیوتیک آبسه را مهار کرده و دندان عامل را یا معالجه ی ریشه کرده و یا خارج می سازد.

5 -ممکن است در طول روز عصبی شده باشید و شب احساس درد در دندان خود کنید که این منشا عصبی دارد.

6- دندان درد بدلیل حمله ی قلبی: در برخی موارد درد ناشی از آنژین صدری، در ناحیه ی دهان بروز میکند و خود را بصورت دندان درد نشان میدهد. در این موارد ممکن است درد در ناحیه ی سینه و سر شانه هم وجود داشته باشد.

دندان درد با منشا ناهماهنگی در آکلوژن (طرز چفت شدن دندانهای فک بالا و پایین بر روی هم) که در صورت تماسهای پیش رس ایجاد میشود و معمولا با تنظیم و تصحیح آکلوژن برطرف میگردند.

8- دندان درد به دلیل عفونت لثه

9- دندان درد با منشا کیست های دندانی

10- دندان دردی که به دنبال معالجه ی ریشه یا کشیدن دندان رخ میدهد.

سوالات متداول دندانپزشکی

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه