پر کردن دندان

پر کردن دندان

منتشر شده در: 17 آبان 1400دسته بندی: مقالات دندان پزشکیبدون ديدگاه on پر کردن دندان

  زمانی که بافت دندان دچار آسیب شود یا از بین برود، پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل مراجعه افراد به دندان‌پزشکی پوسیدگی دندان است. این مورد برای اکثر ما رخ می‌دهد. در این حالت بهترین اقدام مراجعه زودهنگام به دندان‌پزشک است. ممکن است بسیاری از افراد نگرانی‌هایی در خصوص میزان هزینه درمان [...]

همراه دوستان خود مطالعه کنید!
همراه دوستان خود مطالعه کنید!

 

زمانی که بافت دندان دچار آسیب شود یا از بین برود، پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل مراجعه افراد به دندان‌پزشکی پوسیدگی دندان است. این مورد برای اکثر ما رخ می‌دهد. در این حالت بهترین اقدام مراجعه زودهنگام به دندان‌پزشک است. ممکن است بسیاری از افراد نگرانی‌هایی در خصوص میزان هزینه درمان پوسیدگی یا پر کردن دندان داشته باشند. همین امر باعث می‌شود که بسیاری از افراد از مراجعه به دندان‌پزشک ممانعت کنند. درحالی‌که این مشکل امری قابل‌چشم‌پوشی نیست و دیریازود باید درمان شود. به همین جهت هرچه سریع‌تر به دندان‌پزشک مراجعه کنید هزینه کمتری را شامل خواهد شد. اما این هزینه به چه عواملی بستگی دارد و چه مواردی باعث کم یا زیادشدن آن می‌شود؟ با ما همراه باشید تا تمام نکات درمورد هزینه پر کردن دندان را متوجه شویم.

پر کردن دندان چیست؟

زمانی که بافت دندان‌ها در اثر آسیب ناشی از غذا یا عدم رعایت بهداشت خراب شوند، یعنی دچار پوسیدگی شده‌اند. در این حالت استحکام دندان‌ها کاهش پیدا می‌کند و نمی‌توانیم از آن‌ها مثل همیشه استفاده کنیم. در چنین شرایطی برای ترمیم دندان و بازگشت استحکام به آن از روش پر کردن دندان استفاده می‌کنند. مواد مختلفی برای انجام پر کردن دندان وجود دارد که باتوجه‌به نیاز شما، انتخاب می‌شود. به‌عنوان‌مثال دندان آسیاب به مواد محکم‌تری نیاز دارد چرا که فشار بیشتری را برای جویدن تحمل می‌کند. پر کردن دندان ممکن است به‌صورت موقت یا دائم باشد. حالت موقت زمانی است که شدت پوسیدگی دندان بالا باشد. در این حالت دندان‌پزشک ابتدا پر کردن موقت را انجام می‌دهد تا احتمال بروز حساسیت را چک کند. زمانی که حساسیتی وجود نداشت، مواد موقت را برداشته و پر کردن دائمی را انجام می‌دهد. برای دندان‌های جلو که زیبایی آن‌ها برایمان مهم است، رنگ ماده نیز تأثیرگذار است.

چه عواملی در میزان قیمت پر کردن دندان تأثیرگذار هستند

ابتدا باید مراجعه کنند توسط دندان‌پزشک معاینه شود. باتوجه‌به شرایط، میزان آسیب دندان و روش کار، هزینه پر کردن متفاوت می‌شود. به همین جهت بهتر است پس از انجام معاینات اولیه و قبل از اقدام به درمان، حتماً میزان هزینه را از دندان‌پزشک خود جویا شوید. به‌طورکلی موارد زیر نقش مهمی در تعیین قیمت پر کردن دندان دارند. این موارد عبارت‌اند از: (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت پر کردن دندان) این مقاله را بخوانید.

نوع ماده پرکننده

نوع ماده پرکننده دندان متنوع است و می‌تواند قیمت‌های متفاوتی را شامل شود. دراین‌بین طلا گران‌ترین ماده ایست که با استفاده از آن دندان را پر می‌کنند. کامپوزیت دارای میانگین هزینه متوسط است و آمالگام ارزان‌ترین ماده است که با آن دندان را پر می‌کنند. به طور معمول هزینه پر کردن دندان با کامپوزیت دوبرابر آمالگام است. نکته‌ای باید به آن توجه کنید این است که کامپوزیت علاوه بر آنکه نقش پرکنندگی دندان را بر عهده دارد، زیبایی ظاهری آن را نیز شامل می‌شود. در برخی موارد انتخاب مواد می‌تواند بر عهده بیمار باشد اما بهتر است نظر متخصص دندان‌پزشک خود را ترجیح دهید. چرا که در صورت انجام صحیح کار، هرگونه آسیب احتمالی در آینده نیز کاهش میابد.

یکی دیگر از موارد تعیین کنند هزینه مواد، میزان کار آن است. به‌طورکلی مواد پر کردن دندان در لابراتوار ساخته می‌شوند و به طور گسترده عرضه می‌شوند. در برخی موارد خاص مانند اینله و انله دندان، باید مواد در آزمایشگاه برای هر فرد به طور جداگانه در قالب مخصوص قرار بگیرند. در این حالت ممکن است هزینه پر کردن دندان بیشتر شود. کامپوزیت دندان در تخصصی ترین دندانپزشکی شرق تهران

تعداد دندان‌های پوسیده

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هر دندان واحد مجزایی است و هزینه خود را دارد. برخی از دندان‌ها کار بیشتری می‌برند و شدت پوسیدگی بیشتری دارند. به همین جهت زمان مراجعه به دندان‌پزشک دقت کنید که هزینه هر دندان ممکن است متغیر باشد. از طرفی به‌ازای هر دندان هزینه جدا دریافت می‌شود.

دستمزد پزشک

باتوجه‌به دندان‌پزشکی که به آن مراجعه کرده‌اید، هزینه پر کردن نیز متفاوت است. طبیعتاً هرچه مهارت یک پزشک بالاتر باشد دستمزد دریافتی بالاتری خواهد داشت. زیرا مهارت بالا به معنای تضمین کیفیت است. از طرفی مهارت بالا باعث می‌شود تا با کمترین درد بهترین بازدهی را مشاهده کنید. نکته دیگری که باید به آن دقت کنید تخصص دندان‌پزشک است. دستمزد دندان‌پزشک عمومی کمتر از دندان‌پزشک متخصص است.

کلینیک دندانپزشکی

تعرفه هر کلینیک متفاوت است و این مورد به عوامل زیادی بستگی دارد. امکاناتی که کلینیک‌ها در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهند متفاوت است. همچنین محل قرارگیری کلینیک و دندان‌پزشکان موجود در آن نیز نقش مهمی در تعیین قیمت دارند. همه چیز درباره دندانپزشکی شبانه روزی عرشیان

موارد جانبی

درصورتی‌که نیازمند انجام مواردی چون رادیولوژی قبل از شروع درمان باشید، باید هزینه آن را نیز بپردازید و مواردی چون ویزیت و معاینه پزشکی نیز دارای هزینه است.

 هزینه استفاده از لیزر برای پر کردن دندان

لیزر یکی از مواردی است که در خدمات دندان‌پزشکی کاربرد بالایی دارد. زمانی که از لیزر برای پر کردن دندان استفاده می‌کنیم باید هزینه آن نیز لحاظ شود. با استفاده از لیزر بدون دخالت دست و تماس فیزیکی با دندان، جرم و قسمت‌های پوسیده شده برداشته می‌شود. در این حالت دندان تراشیده نخواهد شد و هیچ دردی ناراحتی در بیمار ایجاد نمی‌شود. ممکن است فکر کنید هزینه لیزر بالا است اما باتوجه‌به مزایایی که دارد مورد مناسبی است. از مزایای لیزر می‌توان به نداشتن دوره نقاهت، درد کمتر و عفونت کمتر اشاره کرد. میزان هزینه لیزر باتوجه‌به تعداد جلسات، نوع کلینیک و دستمزد متخصص متفاوت است.

پرداخت هزینه پر کردن دندان توسط بیمه

یکی از سؤالاتی که اغلب پرسیده می‌شود، میزان پوشش‌دهی هزینه دندان‌پزشک توسط بیمه است. دندان‌پزشکی یکی از پرهزینه‌ترین خدمات درمانی است. درصورتی‌که دارای بیمه پایه باشید، بیمه تأمین اجتماعی و دفترچه نیروهای مصلح مقداری کمی از هزینه را پرداخت کنند. از طرفی تعرفه خدمات گوناگون نیز متفاوت است. برخی از خدمات دندانی مانند زیبایی یا برخی روش‌های پر کردن مانند اینله یا انله دندان ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند. به همین جهت می‌توانید قبل از اقدام به خدمات دندان‌پزشکی، جزئیات بیمه خود را جویا شوید. درصورتی‌که دارای بیمه تکمیلی باشید، بخش دیگری از هزینه نیز پرداخت شد و به نسبت بیمه پایه، مقدار بیشتری از هزینه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

در چه مواردی نیازمند پر کردن دندان هستیم

درصورتی‌که علائم زیر داشته باشید باید به دندان‌پزشک متخصص ترمیم و زیبایی مراجعه کنید:

  • درصورتی‌که دندان دارای لکه‌های عمقی و تیره باشد.
  • وجود سوراخ در دندان
  • مواد غذایی در لابه‌لای دندان گیر می‌کند . (ممکن است نشان‌دهنده پوسیدگی دندان از طرفین باشد)
  • دندان لپ پر شده باشد.
  • دندان دچار شکستگی شده باشد.
  • نسبت به غذای سردوگرم حساسیت نشان دهد (مثلاً با خورد غذای گرم حس ناخوش آیند داشته باشد یا دندان تیر بکشد)
  • درصورتی‌که یک یا چند حفره کوچک در سطح دندان مشاهده شود.

اگر هر یک از موارد بالا را مشاهده کنید، به‌احتمال زیاد نیازمند پر کردن دندان هستید. بااین‌حال تشخیص نهایی بر عهده پزشک است. هرچه مراجعه شما به دندان‌پزشک سریع‌تر باشد، میزان آسیب‌دیدگی و هزینه کمتر خواهد شد.

برای پر کردن دندان به چه دندان‌پزشکی مراجعه کنم؟

به طور معمول انجام پر کردن دندان توسط دندان‌پزشک عمومی انجام می‌شود. ازآنجاکه پر کردن دندان نوعی اقدام به ترمیم است پس مسئولیت آن بر عده متخصص دندان‌پزشکی ترمیم و زیبایی است. درصورتی‌که دندان‌های جلویی شما آسیب‌دیده باشد بهتر است حتماً از متخصص کمک بگیرید تا با آسودگی بیشتری کار خود را انجام دهید. در این صورت خیال شما از بابت حفظ زیبایی دندان راحت خواهد شد.

چگونه در میزان هزینه دندان‌پزشک خود صرفه‌جویی کنیم

با رعایت نکات ساده می‌توانید به طور چشم‌گیری، از آسیب‌دیدن دندان خود جلوگیری کنید. در وهله اول باید بدانید که رعایت بهداشت دهان و دندان در اولویت قرار دارد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین جهت باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • به طور منظم از مسواک استفاده کنید و حداقل دو بار در روز تکرار شود
  • به‌درستی مسواک زدن را یاد بگیرید. حداقل دو دقیقه مسواک زدن را طول بدهید
  • استفاده از نخ دندان بسیار مهم است و اهمیت ویژه‌ای در حفظ سلامت دهان و دندان دارد. چرا که تجمع باکتری در طرفیت دندان جلوگیری کرده و مانع پوسیدگی می‌شود.
  • دهان‌شویه فلوراید دار و دهان‌شویه طبیعی (آب‌نمک) در حفظ سلامتی دندان و ازبین‌بردن باکتری‌های داخل دهان بسیار کارآمد هستند. استفاده از آن ها را فراموش نکنید.
  • بهتر است هر شش ماه یکبار توسط دندان‌پزشک، چکاپ دندان‌های خود را انجام دهید. در این صورت می‌توانید از بروز هر آسیب نیز جلوگیری کنید.

درصورتی‌که دندان خود را پرکرده‌اید

زمانی که بنا به هر دلیلی دندان شما دچار پوسیدگی شده است و شما پر کردن دندان را نیز انجام داده‌اید، باید بدانید که کار تمام نشده است. درصورتی‌که موارد بهداشتی را رعایت نکنید ممکن است نیازمند مراجعه مجدد به دندان‌پزشکی شوید. پس جهت مدیریت هزینه پس از پر کردن دندان نکات بهداشتی را رعایت کنید. درصورتی‌که نیاز به جرم‌گیری دارید، حتماً به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

دقت شود پس از انجام پر کردن دندان، درصورتی‌که مسواک در دسترس شما نبود با آب خالی هم دهان خود را بشویید.

اقداماتی که بلافاصله پس از پر کردن دندان باید انجام دهید

این اقدامات عبارت‌اند از:

  • تا حداقل یک ساعت پس ازپر کردن دندان چیزی نخورید.
  • تا هشت ساعت پس از پر کردن دندان‌ها، از طرف دیگر دهان خود برای خورد غذا استفاده کنید.
  • به‌آرامی و با ملایمت غذا بخورید.
  • بهتر است غذاهایی آبکی یا نرم مصرف کنید.
  • از خوردن غذاهای داغ یا سرد، چسبناک، سفت و شیرینی‌جات خودداری کنید.
  • بین سه الی 5 هفته بعد از انجام پر کردن دندان، نوشیدنی داغ و سرد نخورید چرا که دندان‌ها هنوز حساس هستند.

مقاله‌های مرتبط

ثبت ديدگاه